Geld besparen met gebiedsgerichte aanpak

maandag 1 september 2014
timer 3 min
Tijdens het Movinnio Congres, 11 september in Bunnik, praat programmanager Paul Bloemen van Mobility-S u graag bij over de kansen die een gebiedsgerichte aanpak biedt. Nadat Philips vertrok uit lichtstad Eindhoven, verkocht de gigant in 2004 het 27 hectare grote gebied aan Park Strijp Beheer, een samenwerking tussen de gemeente Eindhoven en Volker Wessels. Het begin van de herontwikkeling tot een nieuw, bruisend en creatief stadsdeel. De mobiliteit en bereikbaarheid zijn geclusterd in een publiek-private samenwerking van elf partijen: Mobility-S. Bijzonder in dit verband is de gebiedsgerichte benadering van parkeren, waarin niet de parkeernormen leidend zijn, maar 'van norm naar nodig', waar dubbelgebruik het credo is.

De gebiedsgerichte benadering van parkeren lijkt nu al haar vruchten af te werpen: waren voorheen in de parkeernorm 6500 parkeerplekken voor Strijp-S vastgesteld, nu blijkt dat waarschijnlijk 3500 plaatsen genoeg zijn. “We hebben de ambitie tenminste 10 procent van de parkeerplekken te vervangen door alternatieven”, vertelt Bloemen enthousiast. “Denk aan deelauto’s, -fietsen en -scooters en hoogwaardig openbaar vervoersverbindingen. Ook is het hele gebied voorzien van een glasvezelnetwerk en werken we samen met Cisco aan het ‘Smart City project’, inspelend op de trend dat de virtuele mogelijkheden een steeds beter alternatief vormen voor fysieke verplaatsingen.”

 

Meld u nu aan ! Bijna 100 professionals gingen u al voor, dus wees er snel bij.

 

Samenwerking triple helix essentieel

Bloemen onderstreept dat de genoemde ontwikkelingen alleen tot stand kunnen komen door goede samenwerking van kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven (de ‘triple helix’). “De grootschalige ontwikkelingen van Strijp-S vragen ook om een andere manier van werken van de gemeente, wat erg goed wordt opgepakt”, stelt de programmamanager. De gemeente Eindhoven en Mobility-S hebben bijvoorbeeld de primeur met de eerste concessie overeenkomst voor straatparkeren, vastgelegd voor de komende dertig jaar. Zodoende kan straatparkeren echt strategisch worden ingezet.

 

Inspelen op transitie

“Veel partijen worstelen met de transitie waar we inzitten en de veranderingen in mobiliteit die dit met zich meebrengt”, onderkent Paul Bloemen. “Want welke processen ga je doorlopen en hoe? Door een publiek-private organisatie op te zetten zijn de ontwikkelingen beter te definiëren en kan er korter worden bijgestuurd. We kunnen niet blijven experimenteren, maar moeten gericht te werk gaan en bereikbaarheid als faciliteit beschouwen. Daarnaast kunnen we met innovatie en techniek de openbare ruimte steeds slimmer gebruiken en een ideale omgeving voor de gebruiker creëren.”

 

Workshop Movinnio Congres 11 september

Paul Bloemen verzorgt tijdens het Movinnio Congres Integrale Mobiliteit op 11 september een workshop over Mobility-S. Klik hier voor het programma en alle actuele en achtergrondinformatie over het congres. En meld u vooral aan ! (€ 195,- p.p. of € 150,- p.p. als combinatiekorting als u uw collega('s) meeneemt.) Bijna 100 professionals gingen u al voor, dus wees er snel bij!

 

Lees hier een uitgebreid artikel over Strijp-S >>

 

Herontwikkeling van stadsdeel Strijp-S in Eindhoven met gebiedsgerichte aanpak