Geluid- en milieumaatregelen bij verbreding A50

donderdag 3 december 2009
timer 3 min
Rijkswaterstaat gaat de A50 tussen knooppunt Valburg en knooppunt Grijsoord verbreden. Om de gevolgen voor omwonenden, de luchtkwaliteit en natuur en milieu te beperken worden diverse maatregelen getroffen, waaronder stil asfalt, dimbare verlichting, geluidschermen, en een ecoduct.
Geluid- en milieumaatregelen bij verbreding A50



Geluidsoverlast


De A50 tussen Valburg en Grijsoord krijgt in beide richtingen van het tracé tweelaags zoab, zeer open asfalt beton of vergelijkbaar stil asfalt. Verder zullen ter hoogte van Heelsum en De Kamp geluidsschermen worden geplaatst. Bij Heteren staan deze schermen al. In overleg met de gemeente Overbetuwe wordt tevens een geluidsscherm geplaatst ter hoogte van Valburg. Het aantal woningen met een hoge geluidsbelasting neemt door al deze maatregelen sterk af. Voor in totaal 417 woningen zijn de maatregelen echter onvoldoende. Nadat het Tracébesluit onherroepelijk is geworden, vindt voor deze woningen een apart bouwakoestisch onderzoek plaats. Daarbij wordt per woning bepaald of er nog gevelisolatie nodig is en zo ja, in welke vorm. Rijkswaterstaat betaalt deze maatregelen.

Luchtkwaliteit


Uit onderzoek naar de effecten van de wegverbreding op de luchtkwaliteit is geconcludeerd dat de aanpassing van de A50 op het hoofdwegennet nergens leidt tot een overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit (zowel in 2013 als 2020). De geplande aanpassingen leiden zelfs tot verbeteringen van de luchtkwaliteit in vergelijking met de huidige situatie. Dit is een gevolg van minder filevorming. Daarmee voldoet Rijkswaterstaat aan de Wet Milieubeheer.

Natuur en milieu


Naast de A50 liggen natuurgebieden die wettelijk worden beschermd, zoals de Veluwe en de uiterwaarden van de Nederrijn. De snelweg doorkruist bovendien een samenhangend netwerk van natuurgebieden in Nederland: de ecologische hoofdstructuur. Om de omgeving zoveel mogelijk te sparen krijgt de snelweg een compacte vorm en worden extra maatregelen getroffen.
•    Ter hoogte van de verzorgingsplaats Kabeljauw komt een ecoduct waarmee dieren de A50 kunnen oversteken om van het ene natuurgebied naar het andere te komen. Dit versterkt de ecologische hoofdstructuur.
•    Behalve de effecten van het project zelf, zijn ook de effecten van de toename van het verkeer op het Natura-2000 gebied De Veluwe getoetst. Dit heeft geleid tot een extra geluidsmaatregel; het traject ten noorden van hmp 167.50 krijgt tweelaags zoab of vergelijkbaar stil asfalt.
•    Langs de natuurgebieden wordt de verlichting van de A50 's nachts zoveel mogelijk uitgeschakeld en op de rest van het traject gedimd. Alleen als de verkeersveiligheid dat vereist gaat de verlichting op volle sterkte aan.
•    De wegbermen worden natuurvriendelijk ingericht. Zo worden op de Veluwe stroken grond speciaal ingericht voor reptielen.

Doelstellingen verbreding


De A50 wordt verbreed van 2 x 2 rijstroken naar 2 x 3 rijstroken met een vluchtstrook. De doelstellingen zijn een betere doorstroming, minder files en een verbeterde verkeersveiligheid. Als alles volgens de planning verloopt gaan de werkzaamheden in 2010 van start en zullen ze tot 2012 duren.