Zoektocht naar geluid voor elektrische auto
De Europese Unie laat onderzoek doen naar een geschikt kunstmatig geluid voor de elektrische auto. De Britse Warwick University voert de proeven uit. Er worden onder andere getest met geluidseffecten uit science fiction films, natuurgeluiden en muziek.
Geluid gezocht voor elektrische auto
dinsdag 25 mei 2010
3 min
Minimale geluidsproductie
Eurocommissaris Günter Verheugen gaf al eind vorig jaar aan dat de EU overweegt om een minimale geluidsproductie voor elektrische auto's verplicht te stellen. Vooral fietsers en voetgangers, blinden en slechtzienden in het bijzonder, zouden door de komst van stille, elektrisch aangedreven voertuigen meer kans hebben op een ongeluk. Zij horen deze voertuigen immers niet aankomen. Ook in de Verenigde Staten en Japan wordt over een wettelijke verplichting voor een minimale geluidsproductie van elektrische auto's nagedacht.
Welk geluid
Om te bepalen welk geluid de auto's dan het beste kunnen produceren heeft de Europese Unie een onderzoek gestart naar de vraag welk kunstmatig geluid het beste is om andere weggebruikers te waarschuwen. Het is de Warwick University die de geluidsproeven mag uitvoeren. De reden daarvoor is dat in de West-Midlands in Groot-Brittannië enkele producenten van elektrische voertuigen zijn gevestigd. Aan de Warwick University wordt momenteel met een testauto onderzoek gedaan naar verschillende geluiden die een elektrische auto zou kunnen produceren.
Geluid zonder ergernis
Onderzoeker Paul Jennings test iedere week een andere geluidsbron: \"We hebben een week met muziek. Een aantal weken met geluiden uit de natuur. Een week met motorgeluiden en ook gaan we kijken naar geluidseffecten uit science fiction-films.” Volgens de hoogleraar mag het artificiële geluid niet als vervelend worden ervaren, zoals het waarschuwingsgeluid dat een achteruitrijdende vrachtauto maakt, maar het moet wel hard genoeg zijn om voetgangers op tijd te attenderen. \"We moeten geluiden vinden die mensen waarschuwen voor een naderend voertuig, zonder de irritatie die ontstaat door bijvoorbeeld het gebliep van vrachtwagens en heftrucks die achteruit rijden.\"
Aan autofabrikanten de keus
De EU, Japan en de VS overwegen om autofabrikanten de vrijheid te geven om zelf een 'motorgeluid' te kiezen dat elektrische auto's bij lage snelheden moeten gaan produceren. Wel zou het kunstmatige 'motorgeluid' alleen bij snelheden tot circa 30 kilometer per uur moeten worden geproduceerd, omdat bij hogere snelheden het bandengeruis voldoende geluid maakt. Ook zou het kunstmatige geluid vooruit moeten worden gericht.
Ieder merk zijn eigen geluid
Autofabrikanten zien bij de EU-plannen een kans om bijvoorbeeld merkgebonden geluiden aan hun elektrische auto's te koppelen. De onderzoeker aan de Warwick University waarschuwt echter voor een wildgroei aan geluiden, omdat deze hun doel voorbij kunnen schieten. Zo zou voor het Centraal Station van Amsterdam een kakofonie kunnen ontstaan van voorbijschietende ruimteschepen uit science fictionfilms, een zwerm kakelende ganzen en hiphop.
Liever stil
Er rijzen stemmen op dat een stille auto juist een zegen is voor de stad. En dan is er het comfort van de autorijder zelf. David Jackson van Nissan brengt in deze discussie naar voren dat de chauffeurs zelf ook kunnen genieten van de stilte. Zelfs houdt onderzoeker Paul Jennings ook de mogelijkheid open dat stilte de beste optie is: \"Het kan zijn dat voetgangers leren om beter uit te kijken voor geluidloze wagens. Maar we zijn meer afhankelijk van geluiden dan we ons realiseren. De meeste mensen denken dat ze een auto wel zien aankomen, maar het gehoor speelt wel degelijk een rol.\"
Terug naar overzicht nieuws >>>