Gemak dient den Mensch... Deel 1

dinsdag 28 juni 2011
timer 3 min
Gemak dient den Mensch…… Een spreuk die vooral opgang heeft gevonden na de industriële revolutie. Tal van gebruiksvoorwerpen zijn ontwikkeld om de mens te dienen en bepaalde taken op het werk of in de huishouding gemakkelijker te maken. Ferry Smits van Movinnio gaat in dit artikel in op het gemak van Openbaar Vervoer.
Gemak dient den Mensch... Deel 1


Ook de mobilist is gediend bij gemak. Begonnen we met verplaatsingen te voet, vervolgens per paard en/of paard en wagen begon vervolgens het openbaar vervoer twee eeuwen geleden met de paardentram, vervolgens de trein en later de tram en bus. Met de komst van de automobiel kreeg het openbaar vervoer een geduchte concurrent, vooral toen diezelfde auto ook nog eens betaalbaar werd voor de grote massa.

Met dit artikel wil Bestuursvoorzitter Ferry Smits van Movinnio een discussie starten waarbij, voor de keuze van een vervoermodaliteit, niet wordt uitgegaan van de reeds betreden conservatieve paden. Op de wijze waarop tot nu toe wordt besloten of er een rail- of een busverbinding dient te komen blijft elke vorm van innovatie achterwege, nee erger zelfs: innovaties wordt niet wenselijk geacht. Dit berust op inmiddels achterhaalde stellingen die in dit artikel stuk voor stuk aan de orde komen.

De komende weken zal op Verkeer in Beeld elke week een deel van het artikel geplaatst worden. Deze week:

De ontwikkeling van het Openbaar vervoer.



Het verplaatsen verloopt zo individueel en snel dat er wel gegronde redenen moeten zijn om van het Openbaar Vervoer gebruik te maken. Het Openbaar Vervoer ontwikkelde zich vrij autonoom, los van de wensen van de automobilist. De treinen zijn qua rijcomfort verbeterd. Dat zelfde geldt voor de trams en de bussen. Vooral binnen de spoorsector heeft zich een elitair gedrag ontwikkeld dat er voor heeft gezorgd dat men van mening is dat de passagier blij moet zijn dat hij of zij zich überhaupt met het spoor mag verplaatsen. Men biedt de passagier een  railnetwerk aan en een bepaalde frequentie van de treinen. Het overstappen tussen trein en trein is relatief goed geregeld. De zwakke schakel in het OV systeem is de overstap van trein naar bus of tram. Men verwacht dat de passagier zelf maar regelt hoe hij of zij van en naar het station komt. De passagier heeft daarbij de keuze uit lopend, per fiets, per bus of tram. De laatste twee blijken in de praktijk vaak niet aan te sluiten op de spoorverbindingen. Dat is dan ook de reden dat er slechts 10% van de mobilisten gebruik maakt van de trein en dat zijn dan meestal mensen die de trein als schakel in de mobiliteitsketen (kunnen) gebruiken.

In Verkeer in Beeld #4 leest u over de meest actuele ontwikkelingen binnen het OV
 

Terug naar overzicht nieuws >>>