Gentse renovatiesoap leidt tot grootste fietsparkeergarage
Dat is het resultaat van een compromis dat stationsbeheerder NMBS, de Gentse stadsbouwmeester en het stadsbestuur van Gent hebben gesloten. De oorspronkelijke renovatieplannen waren stationsbeheerder NMBS te duur, maar met een gewijzigd voorstel ging het stadsbestuur van Gent weer niet akkoord.
Compromis
De renovatie van station Gent-Sint-Pieters verloopt in twee fasen. Het kostenplaatje van de eerste fase, de renovatie van perrons 9 tot 12, liep op tot 58 miljoen euro. Daarom gooide NMBS de plannen voor de renovatie van de tweede fase in juli 2019 om. De verouderde perrons 1 tot 8 moesten van goedkopere luifels worden voorzien in plaats van een overkapping.
Maar daarmee was het stadsbestuur het destijds niet eens. Voormalig burgemeester Daniël Termont waarschuwde voor een ‘geamputeerd station’ en een ‘architecturale draak’, zo schreef De Morgen. De partijen moesten komen tot een oplossing die ‘architecturaal moet aansluiten bij de overkapping boven de perrons 9 tot 12’.
Samen met de Gentse stadsbouwmeester en de stadsdiensten is de NMBS nu dus tot een nieuw ontwerp gekomen, met een nieuwe hoge dakstructuur die aansluit bij de al gebouwde overkapping en die wel kostenefficiënt is. Zonnepanelen op het dak en het gebruik van energiebesparende maatregelen zoals warmtepompen, energierecuperatie, ledverlichting moeten er een duurzaam gebouw van maken.
Twee fietsenstallingen
Door het beter benutten van de beschikbare ruimte en door gebruik te maken van etagerekken, kan de capaciteit voor fietsenstallingen worden verhoogd van 17.000. De fietsenstalling op het Gentse treinstation wordt daarmee groter dan die in Utrecht Centraal. Deze fietsenstalling werd in augustus 2019 geopend en telt 12.500 stallingsplekken.
De fietsenstalling in Gent is verdeeld over een oostelijk en een westelijk deel. De oostelijke stalling loopt van noordkant naar de zuidkant van het station en sluit aan op twee fietsstraten. De westelijke stalling loopt vanaf het busstation naar de kruising Voskenslaan/Sint Denijslaan aan centrumzijde. Op termijn zal hier ook via een fietsbrug komen, die aansluit op de hoofdfietsroute Westerringspoor.
Geen reizigerstunnel
Op station Gent-Sint-Pieters worden ook een nieuw bus- en tramstation gebouwd. Een reizigerstunnel onder het tramstation, die aanvankelijk ook gepland was, wordt geschrapt. In overleg met vervoerder De Lijn wordt nu aan een plan gewerkt, zodat reizigers ook bovengronds de tramsporen kunnen kruisen.
Alle projectpartners zijn nu akkoord met het gewijzigde ontwerp en willen deze zomer een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag indienen. De verbouwing moet vervolgens in de zomer van 2021 beginnen en de werkzaamheden moeten eind 2027 klaar zijn.