Gordon Price over Vancouverisme: Geen uitbreiding van wegcapaciteit

dinsdag 7 juni 2016
timer 2 min
Politieke moed, goed ontwerp en budget, dat heb je nodig wil je je stad tot de top tien meest gezonde steden van de wereld laten behoren. Die boodschap bracht politicus en onderzoeker Gordon Price in de openingsspeech van het Nationaal Fietscongres op 2 juni in Groningen.

Door Karin Broer

 

Price, ex-bestuurder van de stad Vancouver, nu wetenschapper van de Simon Fraser University, gaf een inkijkje in wat wel Vancouverism wordt genoemd: een stedelijk ontwerp met hoge dichtheden en gemengde functies, dat leidt tot een leefbare stad, waar ‘gezonde’ modaliteiten als de fiets, lopen en openbaar vervoer populair zijn.


Greenways

 ‘Als je het wilt, dan kan het’, houdt Price zijn gehoor voor. Het beleid werd eind vorige eeuw ingezet, met als uitgangspunt geen uitbreiding van wegcapaciteit. Price: ‘Als het budget grotendeels naar wegen blijft gaan, worden er wegen gebouwd.’ Een uitgebreid fietsnetwerk werd in tien jaar tijd opgebouwd. Met een centrale rol voor de Greenways, groene routes. ‘Recreanten willen altijd een rondje lopen of fietsen, die rondjes hebben we gebruikt in het fietsnetwerk voor de dagelijkse fietsers.’


Emoties

Dat vraagt politieke moed. Price vertelt over de Burrard Bridge, waar een rijstrook tot fietspad werd omgebouwd. ‘Automobilisten hadden de indruk dat we met opzet files aan het creëren waren, dan komen er emoties los’. Een politicus moet daar dan doorheen. Daarna zien mensen dat het werkt. Nu is het fietspad op de Burrard Bridge het drukste van de stad. ‘Niet de auto is het probleem, de dominantie van de auto is het probleem’, zegt Price. Alle modaliteiten hebben we nodig.


Het ruimtelijk en verkeersbeleid van Vancouver heeft opvallende resultaten gebracht: de bevolking groeide fors, het aantal banen nam toe, maar het autoverkeer is afgenomen. ‘Het aantal voertuigen dat downtown Vancouver ‘s ochtends in rijdt is op het niveau van 1965’, aldus Price.


Verrassende groei

Het meest verrassende is dat de omwenteling naar meer gezonde vormen van mobiliteit zo snel gaat. Het stadsbestuur had in 2007 als doel voor 2020  gesteld dat 7 procent van alle verplaatsingen per fiets worden afgelegd. ‘Dat hebben we nu al gehaald. Het gaat veel sneller dan we verwachten’.

Een fietspad in Vancouver