Goudappel Coffeng onderzoekt CO2-emissie personenmobiliteit

vrijdag 20 november 2009
timer 2 min
Onderzoek CO2-uitstoot personenmobiliteit Goudappel Coffeng heeft met behulp van de mobiliteitsgegevens uit het Mobiliteits Onderzoek Nederland (MON) en de gegevens over CO2-uitstoot per reizigerskilometer een overzicht gemaakt van de gemiddelde productie van CO2 per inwoner per gemeente.
Goudappel Coffeng onderzoekt CO2-emissie personenmobiliteit



CO2-emissie in beeld


CO2-reductie is voor gemeenten en regio's de komende jaren een belangrijke uitdaging. Door de effecten van de CO2-emissie als gevolg van mobiliteit in beeld te brengen wordt de weg geopend naar verifieerbare bestuurlijke doelstellingen en afspraken. Uit het onderzoek is gebleken dat er grote verschillen bestaan tussen gemeenten in Nederland wat betreft de CO2-emissie ten behoeve van mobiliteit per inwoner. Zo produceert een inwoner van Almere bijna tweemaal zoveel CO2 voor zijn of haar mobiliteit dan een inwoner van Amsterdam.

Factoren

De vervoermiddelkeuze is natuurlijk een belangrijke verklarende variabele voor de CO2-productie, maar veel belangrijker zijn de reisafstanden tot werkplek, voorzieningen en graad van zelfvoorziening van een stad. Op deze gronden scoort een stad als Enschede relatief goed, terwijl een stad als Amersfoort, met zijn mobiele bevolking, een hoge CO2-productie per inwoner kent. Naast de emissie per inwoner is ook de emissie per bezoeker relevant. Dit levert een ander beeld op.

Strategische handvatten


De resultaten geven handvatten voor strategische keuzes in de ontwikkeling naar meer duurzame mobiliteit. Een effectieve beleidsinzet moet worden gericht op het achtereenvolgens voorkomen van verplaatsingen, het verkorten van verplaatsingen, het veranderen van de vervoerkeuze en het schoner maken van de verplaatsing zelf. In de huidige beleidsdiscussie ligt te veel de nadruk op alleen het laatste aspect: schonere voertuigen.

Download hier het hele onderzoek van Goudappel.