Eerste
De eerste (GCDC) is zondag 15 mei gewonnen door het Duitse team AnnieWay van het Karlsruhe Institute of Technology. Gedurende het Cooperative Driving Weekend, onderdeel van de Automotive Week 2011, lieten zij in een spannende internationale challenge met tien andere teams, het beste resultaat zien.
Grand Cooperative Driving Challenge
maandag 16 mei 2011
3 min
Foto: Gedeputeerde Ruud van Heugten, portefeuillehouder Mobiliteit en Financiën, proost samen met team AnnieWay, winnaar van de GCDC 2011.
Goede resultaten
“Zowel de betrokken samenwerkingspartners, te weten High Tech Automotive Campus, TNO, Provincie Noord-Brabant, SRE en de gemeente Helmond, als de deelnemende teams zijn zeer enthousiast over het verloop van deze GCDC. De GCDC toont aan dat coöperatief rijden technologie werkt als het gaat om het verminderen van files. Daarnaast levert de GCDC goede resultaten op het gebied van samenwerken en versnellen van innovatieve oplossingen voor betere mobiliteit. Kortom, we zijn positief en dat houdt in dat we zeker voornemens zijn om hiermee door te gaan”, aldus Nico Zornig, Business Line Manager Mobiliteit van TNO.
Kans voor bereikbaarheid
“De Noord-Brabantse overheden steunen de Grand Cooperative Driving Challenge en innovatieve verkeerstechnologie. We zien de mogelijkheden van intelligente vervoerssystemen niet alleen als een kans voor de bereikbaarheid in de Brainport-regio, maar ook als een grote economische kans voor de hightech industrie. De overheid geeft ondersteuning aan de High Tech Automotive Campus, de A270 testfaciliteiten en de GCDC”, aldus gedeputeerde Ruud van Heugten, portefeuillehouder Mobiliteit en Financiën, die de prijs overhandigde aan het winnende team.
Elf teams
Aan de GCDC 2011 deden in totaal elf teams mee, waaronder drie uit Nederland (TU Eindhoven, TU Delft / Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Fontys Hogescholen / Universiteit Twente / Waterloo University (Canada), drie uit Zweden en een uit Duitsland, Spanje, Letland, Turkije / Verenigde Staten (Ohio State University) en Engeland. Twee teams deden mee met een vrachtwagen. De voertuigen kregen opdrachten in zowel een stadssituatie als snelwegsituatie. Door meerdere wedstrijden te houden en voertuigen ten opzichte van elkaar van positie te laten wisselen, werd uiteindelijk de winnaar bepaald. “Dus het voertuig dat het snelste reageerde op de shockwave en daar de minste ruimte voor nodig had op de weg, kwam als winnaar uit de bus” vertelt Bastiaan Krosse, Senior Project Manager Mobiliteit bij TNO.