Gratis autoparkeren helpt niet bij bevordering fietsgebruik
Dat is wellicht te verwachten, maar nu ook onderzocht door de universiteit Virginia Tech in opdracht van het US Department of Transportation.
De basis van het onderzoek vormde een bestand van 4630 forenzen in en rond Washington, dat werd gedestilleerd uit een enquête naar het verplaatsingsgedrag in de regio. De onderzoekers keken naar de correlatie tussen het reisgedrag, en de voorzieningen waar men een beroep op kon doen.
Gratis parkeren? Autogebruik neemt toe
Indien gratis parkeren wordt aangeboden, neemt het gebruik van de auto toe, zo bleek. En forenzen die ov-voordelen aangeboden krijgen of die gebruik kunnen maken van goede fietsvoorzieningen op het werk, maken meer gebruik van ov en fiets en minder van de auto.
Maar als je alle opties tegelijk aanbiedt, helpen de ov- en fietsvoordelen niet meer om het gedrag te beïnvloeden.
Opvallende bevinding is nog dat ov-voordelen ook het lopen stimuleren. Kennelijk wordt de ov-voorziening dan als een soort backup-mogelijkheid gezien. Dat geldt ook voor het gecombineerd aanbieden van ov- en fietsvoordelen. Dat leidde in verhouding tot relatief meer lopen en fietsen, in plaats van autorijden, omdat het ov een uitwijkmogelijkheid biedt, bijvoorbeeld bij slecht weer.