Je fiets gratis stallen bij station Utrecht Centraal wordt binnen enkele jaren onmogelijk. Het Utrechtse stadsbestuur wil vanaf 2013 in fases betaald fietsparkeren invoeren in het stationsgebied. Rond het vernieuwde station komen 22 duizend fietsparkeerplekken in vijf overdekte stallingen.
Gratis de fiets stallen is voorbij
dinsdag 4 oktober 2011
3 min
Het wordt dan verboden om je fiets in deze omgeving buiten neer te zetten. Tot voor kort waren gemeenten verplicht rond de stations ook de mogelijkheid te bieden om de fiets gratis neer te zetten. Minister Schultz (Infrastructuur) heeft deze verplichting in juni laten vallen in haar actieplan Fietsparkeren. Utrecht experimenteert als eerste met louter betaald parkeren rond het station.
Chaos
Ook veel andere steden zitten in hun maag met het groeiende aantal vaak chaotisch neergezette fietsen rond het station. De Fietsersbond vreest dat in de toekomst rond de stations van grote steden en studentensteden nog slechts betaald de fiets kan worden gestald. De organisatie begint vandaag een internetpetitie, waarin wordt bepleit dat er ook gratis stalplekken moeten blijven.
Beleidsmedewerker Wim Bot van de Fietsersbond zegt: 'Het is verbazingwekkend dat het meest linkse college van Nederland (GroenLinks, PvdA, D66, red.) tot deze stap komt. Onder de meerderheid van de fietsers is geen draagvlak voor betaald fietsparkeren. Je ontmoedigt zo mensen om met de fiets naar het station te gaan. Ze zullen de bus nemen of met de auto gaan, en dat is onwenselijk.'
Gebruikersgemak
Volgens wethouder Victor Everhardt (D66, stationsgebied) is de fietser wel degelijk bereid te betalen voor gebruikersgemak, zo dicht bij het station. 'Als je aankomt, weet je dat er plek is en dat je je trein kunt halen. Als groen college dien je hiermee het belang van de fietser; 22 duizend plekken is echt heel veel. Als deze gratis zouden zijn, gaan mensen de stalling als een schuur gebruiken voor lang gestalde fietsen, en is er voor de forensen geen plek.'
Hoeveel de fietser moet gaan betalen, is nog in onderzoek. Everhardt: 'Onze inzet is 100 procent betaald fietsparkeren rond het station. Maar we willen onderzoeken wat de effecten zijn en kijken of het mogelijk is om een stuk verder van het station onbetaald parkeren aan te bieden. Als er veel negatieve effecten blijken te zijn van louter betaald parkeren, kunnen we dit plan heroverwegen.'
Verbieden
Het bouwen van al die inpandige fietsparkeerplekken leidt tot een tekort van ongeveer 18 miljoen euro, en ongeveer 5 miljoen euro aan jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten. Alleen als voor al deze plekken betaald parkeren geldt, is een sluitende begroting mogelijk.
Veel steden zitten in hun maag met al die chaotisch neergezette fietsen rond het station. Utrecht gaat het gewoon verbieden. Er komen 22 duizend betaalde fietsparkeerplekken.
Bron: de volkskrant.nl
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>