Groei private lease lijkt ten einde
Het aantal private-leasecontracten groeit voor het eerst in tien jaar niet meer. Private-leasecontracten bestaan in Nederlands sinds 2012, en sinds de introductie nam het aantal auto's dat op deze manier door particulieren werd aangeschaft gestaag toe. In 2020 - het jaar waarin reizen met het ov werd afgeraden - lag het aandeel private-leaseauto's toe tot 18 procent. Sindsdien lijkt de groei er echter wel uit.
Het Financieel Dagblad stelt dat het aantal nieuwe contract maar 'nipt voldoende is om het aflopen van oude contracten op te vangen'. In 2022 liep het aantal nieuwe contracten al terug, mede veroorzaakt door een tekort aan nieuwe voertuigen.
'We zien dat het aantal private-leaseauto’s stabiliseert en dat is geen verrassing, gezien de inflatie en het afnemende consumentenvertrouwen', zegt brancheorganisatie Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
De combinatie van lange wachttijden, hoge inflatie en mogelijke (economische) onzekerheid maakt dat klanten wellicht langer wachten met de aanschaf van een nieuwe auto, stelt het FD. Een private-leasecontract is een maandelijks terugkerende verplichting voor meerdere jaren. Het aandeel van particulieren in de aanschaf van nieuwe auto's neemt al twintig jaar af, maar private lease groeide juist. Die trend lijkt nu voorzichtig ten einde te komen.
De markt voor nieuwe en gebruikte auto's is al tijden verstoord. Door lange levertijden is het lastig een nieuwe auto aan te schaffen, waardoor ook het aanbod van gebruikte auto's laag is, wat weer zorgt voor historisch hoge prijzen voor gebruikte auto's. Dat stelt vlootbeheerders voor een dilemma: de auto's in beheer kunnen worden verkocht voor meer dan verwacht, maar een verkochte auto zal dan vaak weer vervangen moeten worden door een nieuwe, met bijbehorende levertijd.