Groene of blauwe fietspaden voor meer veiligheid?!!
Kleurrijke leefomgeving
In onze leefomgeving wordt kleur toegepast. Het gebruik van kleur is niet zonder nut. Door kleurgebruik gaan mensen zich anders voelen en gedragen. In een groene of blauwe ruimte voelen mensen zich bijvoorbeeld veiliger dan in een rode ruimte. Ook in ons verkeer wordt gebruik gemaakt van kleur. Het is de bedoeling te stoppen voor rode verkeerslichten en door te rijden bij groene. Als fietser wordt je geacht op het fietspad te fietsen. Om het onderscheid met de hoofdrijbaan te benadrukken wordt het fietspad vaak een kleur gegeven. In Nederland en België wordt in het algemeen de rode kleur gebruikt. Maar is rood in dit geval wel de juiste kleur?
Rood als hoofdmoot
Het antwoord op die vraag is tweeledig. In de eerste plaats is het vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen een goede zaak dat fietsstroken een andere kleur wordt gegeven dan de hoofdrijbaan. In Nederland, fietsland bij uitstek, is sinds de jaren tachtig overigens onderzoek gedaan naar kleurgebruik. Er is gekozen voor rood, want dat functioneert goed, aldus onder meer de Fietsersbond. En rood heeft de signaalwerking, die vanuit de natuur bekend is. Rood wordt als kleur ook in andere landen gebruikt.
Midner fietsongevallen door kleurgebruik
Uit vooral buitenlands onderzoek blijkt, dat door kleurgebruik het aantal fietsongevallen in ieder geval verminderd kan worden. Wat dat betreft is het Nederlandse en Belgische beleid dus goed te verdedigen. Maar als echter gekeken wordt naar de kleurkeuze, dan is de vraag of onze keuze de juiste was. Zo is bijvoorbeeld in Denemarken en Canada onderzoek gedaan naar verschillende kleuren en de effecten daarvan. Uit deze onderzoeken bleek, dat de kleur blauw de meest geschikte kleur is. Kleurenblinden zien immers het verschil tussen grijs en rood niet of amper, en ook bij donker of nat weer is het verschil tussen rood en grijs slecht te zien. Ook voor niet kleurenblinden. Bij regen en duisternis is bovendien ook de kleur groen beter zichtbaar dan rood. Reden voor onder meer de Duitse stad Offenburg en het Franse Straatsburg om te kiezen voor groen. En voor Portland en Kopenhagen om te kiezen voor blauw.
Nadenken over kleur?
In Nederland wordt geen onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van kleur in het verkeer en de infrastructuur. Mogelijk omdat het kleuren van asfalt of beton wat duurder is dan de keuze voor grijs of zwart. Maar de positieve effecten van kleurgebruik op de verkeersveiligheid worden daarbij vergeten. Wegen de meerkosten van aanleg op tegen één verkeersslachtoffer? En, verder redenerend op het thema kleur en verkeersinfrastructuur, zouden gele snelwegen niet leiden tot rustiger weggedrag en minder bumperkleven?