Groningen kijkt verder dan fiets als vervoermiddel

vrijdag 29 april 2016
timer 3 min
Stad en provincie Groningen zijn dit jaar gastheer van het Nationaal Fietscongres. Groningen is daarnaast genomineerd voor Fietsstad 2016, naast Goes, Utrecht, Nijmegen en Maastricht. De gemeente wil met de nieuwe Fietsstrategie verder kijken dan de fiets als vervoermiddel. Jaap Valkema, beleidsadviseur Verkeer en Vervoer, komt in Verkeer in Beeld 2 (verschijningsdatum 13 mei) uitgebreid aan het woord over deze Fietsstrategie, het fietsgebruik in Groningen en de economische waarde van de fiets. Een voorproefje op dit artikel.

Medio 2015 heeft de gemeenteraad van Groningen unaniem ingestemd met de nieuwe Fietsstrategie en het bijbehorende uitvoeringsprogramma. In deze Fietsstrategie richt de gemeente zich niet zozeer op nieuwe fietsers. Valkema: “We willen fietsen in eerste instantie beter en leuker maken voor bestaande fietsers. Als je daarvan uitgaat, gaan anderen vanzelf ook fietsen.”

 

Belangrijke aspecten bij deze Fietsstrategie zijn veiligheid (“stad van 8 tot 80”), comfort (“door kunnen fietsen”) en aantrekkelijkheid (“ontvlechting”). Het bijzondere aan de Fietsstrategie is volgens Valkema dat verder wordt gekeken dan de fiets als vervoermiddel: “We halen het fietsbeleid uit het verkeers- en vervoersdomein, want fietsen gaat over veel meer. Denk bijvoorbeeld aan gezondheid, sport en economie.”

 

Grenzen

De Fietsstrategie komt niet uit de lucht vallen. “Als we naar het aantal fietsers kijken, beginnen we op een aantal punten wel tegen de grenzen aan te lopen. Zeker ook gelet op nieuwe ontwikkelingen, zoals de opkomst van de e-bike en de daardoor groter wordende snelheidsverschillen op het fietspad. Op sommige fietspaden dreigen er problemen met capaciteit en veiligheid en dit is ook terug te zien in de gigantische aantallen fietsen bij stations en in de binnenstad.”

 

In het uitvoeringsprogramma is er de komende jaren dan ook 85 miljoen euro beschikbaar voor fietsmaatregelen in en rond de stad Groningen. Een groot deel daarvan wordt gefinancierd met extra intensiveringsmiddelen die het college (2014-2018) beschikbaar heeft gesteld. Valkema: “Maar gelukkig hoeven we niet alles alleen te doen. Zo investeert de provincie tientallen miljoenen euro’s in het netwerk van fietssnelwegen naar de stad – Fietsroutes Plus genaamd – en hebben we met ProRail en NS goede financiële afspraken kunnen maken over de aanleg van een fietstunnel met daaraan gekoppeld een ondergrondse fietsenstalling met 5000 plaatsen bij het Hoofdstation.” 

 

Verder lezen?

In de mei-editie van Verkeer in Beeld staat thema 'Fiets' centraal. Jaap Valkema vertelt verder over de overstap auto-fiets, de doelgroepen waarop Groningen zich richt en de fiets als economische factor. Ook geeft hij advies aan andere gemeenten over fietsbeleid. 

 

Verder in dit nummer, onder andere: gedeputeerde Fleur Gräper-Van Koolwijk geeft haar visie in de rubriek 'Standpunt over de Actualiteit', aandacht voor onder andere gedragsbeïnvloeding van fietsers, fietsmodellering in Haaglanden en fietsen in Denemarken. Ook wordt Fietsstadgenomineerde Maastricht uitgelicht.

 

Dit magazine verschijnt op 13 mei en is dan ook voor leden te downloaden  in de online bibliotheek. Nog geen lid? Klik dan  hier om lid te worden.

 

Nationaal Fietscongres

Op 2 juni staat de 5e editie van het Nationaal Fietscongres op de agenda, met het pre-congres op 1 juni. Als gastheer van dit grootste fietsevent van het jaar voor ‘fietsprofessionals’ nodigen stad en provincie Groningen u graag uit voor het (pre-)congres. Mis het niet en reserveer nu een van de beschikbare plaatsen!

 

Ga voor meer informatie en aanmelden naar  www.nationaalfietscongres.nl 

Met 25.000 fietsers per dag is de A-brug/Brugstraat één van de drukste fietsroutes van Groningen. Foto door: Fietsstad Groningen