De laatste tijd wordt Paramics steeds vaker als beslissingsondersteunend instrument gebruikt bij het implementeren van verkeers- en infrastructurele maatregelen. Diverse gemeentes en andere overheden zien meer en meer de noodzaak van het in kaart brengen van zowel de lokale effecten als de effecten op netwerkniveau en erkennen hiermee de kracht en meerwaarde van microsimulatie-modellen in combinatie met een goede routekeuze-component.
Grontmij onderzoekt oplossingen verkeersknelpunt Almere
woensdag 11 november 2009
2 min
Almere is een ambitieuze stad. Het vooruitzicht is dat Almere in de toekomst zal groeien tot 350.000 inwoners. Op deze ontwikkeling zal nu ingespeeld moeten worden om knelpunten in het wegennet te voorkomen. Daarnaast moeten de huidige knelpunten in het verkeersnetwerk aangepakt worden.
De gemeente Almere is een onderzoek gestart naar mogelijke oplossingen voor de bereikbaarheid van het centrum, omdat deze voor het autoverkeer onder druk staat. Deze oplossingen richten zich vooral op de bereikbaarheid van het centrum, maar gezien de indeling van de infrastructuur hebben de mogelijke oplossingen ook hun effect op de rest van het wegennet van Almere. Er kunnen bijvoorbeeld routekeuze-effecten optreden vanaf de A6. Hierdoor kunnen er afwikkelingsproblemen ontstaan op wegen waar nu nog geen knelpunten zijn. Dit soort effecten en de interactie tussen langzaam verkeer, complexe kruisingen en prioriteiten voor het openbaar vervoer zijn niet voldoende door te rekenen in een statisch model. Daarom heeft de gemeente Almere aan Grontmij de opdracht verleend voor de ontwikkeling van een dynamisch microscopisch verkeersmodel dat de gehele gemeente Almere omvat inclusief de autosnelwegen. Grontmij ontwikkelt twee modelvarianten: een voor de dagelijkse spitsperioden en een voor een zaterdagmiddag.
Nadat de studie naar de bereikbaarheid van het centrumgebied is afgerond zal aansluitend een studie worden gestart naar een belangrijke ontsluitingsweg van de het stadsdeel Almere-Buiten. Voorzien wordt ook dat het model ingezet gaat worden voor het doorrekenen van de aansluitingen op de verbrede A6.