Minister Schultz van Haegen investeert 21 miljoen in 16 nieuwe fiets-filevrije-routes, oftewel fietssnelwegen. Een fietssnelweg biedt uitmuntende infrastructuur: geen obstakels, asfalt, duidelijke bewegwijzering en voorrang voor fietsers. Deze infrastructuur zorgt echter niet per definitie voor meer fietsers.
Haal meer uit een filevrij fietspad
vrijdag 21 januari 2011
3 min
Zet de doelgroep centraal
Hoe zorgen we daar wel voor? Het antwoord van XTNT is: zet de doelgroep centraal, zowel bij het ontwerp van de infrastructuur, als bij bedrijfsfaciliteiten en gedragsveranderende maatregelen. Fiets Filevrij wil autoforensen stimuleren te fietsen naar het werk. Het gaat om autoforensen die op fietsbare afstand wonen (maximaal 15 kilometer). Uit onderzoek blijkt dat 5% van deze autoforensen geneigd is over te stappen op de fiets. Een groter percentage heeft de fiets als tweede keuze (naast de auto als eerste keuze).
Vier tips
Vier tips om meer autoforensen te laten fietsen op uw fietssnelweg:
1. Forensen fietsen niet alleen op de fietssnelweg. Zij fietsen in een netwerk. Inventariseer de belangrijkste routes in dit netwerk en zorg ervoor dat ook deze routes een basiskwaliteit hebben.
2. De fietssnelweg kan zelf ook een marketinginstrument zijn. Zorg dus niet alleen voor uitmuntende infrastructuur, maar bed hem in de omgeving in, geef hem uitstraling en bied extra services die het fietsen voor de autoforens kunnen veraangenamen. Denk aan aftellers bij een verkeerslicht, prioriteit bij slecht weer, schuilplekken voor de regen en tijdindicatoren voor de sportieve forens.
3. De forens fietst naar zijn werk, waar hij zijn (dure) fiets veilig wil stallen en hij er representatief wil uitzien. Stimuleer bedrijven dat zij voorzien in fietsfaciliteiten bij het bedrijf, dus fietsenstallingen met e-bike oplaadvoorziening, douches en toegang tot buienradar. Denk ook aan secundaire arbeidsvoorwaarden: maak het mogelijk om bij slecht weer gebruik te maken van het openbaar vervoer, geef een fietsvergoeding en bied flexibele werktijden zodat fietsers eerder of later naar huis kunnen als een regenbui op komst is.
4. De autoforens vertoont automatisch gedrag: hij stapt iedere dag in zijn auto zonder daar bewust voor te kiezen. Hij is zich niet (meer) bewust van de nadelen van zijn mobiliteitsgedrag en de voordelen die de fiets kan bieden. Alternatieven en informatie aandragen is onvoldoende om dit automatisch gedrag te doorbreken. Drie tips:
a. Sluit aan bij grote veranderingen in persoonlijke omstandigheden.
b. Stimuleer bedrijven om mobiliteitsgedrag te koppelen aan andere 'high involvement zaken', zoals de positionering van het bedrijf en het aanpassen van beloningssystemen.
c. Push niet, maar laat de autoforens zelf de voordelen van een ander reisgedrag ervaren. Stel bijvoorbeeld een e-bike ter beschikking en laat mensen dit uitproberen.
Terug naar overzicht nieuws >>>