Haalbaarheidsstudie ondergrondse fietsenstalling Grote Markt van Breda
Hiervoor zet Breda in op het verbeteren van de fietsroutes naar de binnenstad. Hiernaast worden de parkeerfaciliteiten in de binnenstad verbeterd. Doordat de huidige stallingen aan de rand van de binnenstad liggen, komt wildstallen in de directe omgeving vaak voor. Centraler stallen is gewenst zowel voor de fietsers als voor de kwaliteit van de openbare ruimte. Breda zet in haar structuurvisie 2030 daarom in op het realiseren van een kwalitatief hoogwaardige fietsenstalling in het centrumgebied. De vraag is echter waar deze fietsenstalling het beste kan worden gerealiseerd en aan welke eisen deze moet voldoen.
Stage opdracht
Om antwoord te geven op deze vragen is door gemeente Breda een stage opdracht geformuleerd. Ten eerste zijn de eisen van stakeholders in de binnenstad van Breda onderzocht. Nabijheid van de fietsenstalling tot het bruisende hart van het centrum komt hier nadrukkelijk als belangrijkste eis naar voren. Bezoekers willen hun fiets zo dicht mogelijk bij hun eindbestemming stallen. De fietsenstalling zal daarnaast moeten voorzien in de behoefte aan extra stallingscapaciteit. Deze volgt uit het streven om het aandeel van de fiets in het aantal verplaatsingen van 36% in 2013 te laten stijgen naar 50% in 2030. Belangrijk hierbij is dat naast deze kwantitatieve vraag ook rekening moet worden gehouden met een verandering van de kwalitatieve stallingsvraag. Er is sprake van een toenemende diversiteit aan typen fietsen zoals e-bikes, bakfietsen en fietsen met manden en andere afwijkende designs. Deze stellen nieuwe eisen aan de stallingsvoorzieningen en vaak is er voor deze fietsen meer ruimte benodigd. Ten slotte wil Breda zichzelf nadrukkelijker promoten als fietsstad en heeft behoefte aan een duidelijk icoon. Een grote centrale vooruitstrevende fietsenstalling kan hier een bijdrage aan leveren.
Meest kansrijk
Op basis van deze eisen is gezocht naar geschikte locaties en uitvoeringsvarianten. Een stalling op de Grote Markt van Breda komt hierbij als meest kansrijke locatie naar voren. Bezoekers van de binnenstad kunnen op deze locatie hun fiets zeer dicht bij hun bestemmingen stallen. De bezoekers hebben ook niet te maken met minder aantrekkelijke aanloopstraten maar bevinden zich direct in het hart van de binnenstad. Voor bewoners, winkeliers en werknemers van de binnenstad is het op dit moment niet altijd mogelijk om hun fiets inpandig te stallen. Ook voor hen kan deze stalling een alternatief bieden waardoor het gebruik van de fiets voor hen aantrekkelijker wordt. Op deze manier leveren ze ook een bijdrage aan een autoluwere en aantrekkelijke binnenstad.
Ondergrondse fietskelder
Omdat een oplossing op maaiveldniveau niet mogelijk is op deze locatie is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een ondergrondse fietskelder. Belangrijk aandachtspunt bij het ontwerp is de locatie van de toegangen tot de fietskelder ten opzichte van de aanfietsroutes. De markt maakt onderdeel uit van het voetgangersgebied waardoor fietsen tijdens openingstijden niet is toegestaan. Op de aanfietsroutes kan worden overwogen om fietsers toe te staan. In ’s-Hertogenbosch is bijvoorbeeld al enige jaren met succesvol ervaring opgedaan met het toestaan van fietsers in de (voormalige) voetgangerszones. Een andere mogelijkheid is om op enkele verbindingen de fietsroutes door te trekken tot de fietsenstalling op de markt. Deze uitdaging is niet uniek voor deze locatie. De transities van de fietsroutes naar de stallingsvoorzieningen en de uiteindelijke eindbestemming vormt nog in veel steden een belangrijke uitdaging. Een goed gepositioneerde iconische fietsenstalling kan hieraan bijdragen. Voorbeelden in andere steden zoals het 18 septemberplein in Eindhoven, laten zien dat een iconische fietsenstalling een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de uitstraling van de gehele stad.
Tekst: Olana de Wijs (Student Mobiliteit NHTV/Academie SLM) en Paul van de Coevering (Lector/Docent NHTV/Academie SLM)