Handen ineen voor realisatie Lage Landenlijn
Verbinding zonder overstappen
Vervoersbedrijf Arriva, dochter van Deutsche Bahn, wil de Lage Landenlijn gaan exploiteren. Brussels Airport wordt met deze nieuwe treinverbinding zonder overstappen bereikbaar vanuit Nederland. Het streven is de Lage Landenlijn vanaf december 2015 te laten rijden, of zoveel eerder als mogelijk is. Vorig jaar december werd de Beneluxtrein opgeheven, vanwege de introductie van de Fyra. "Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang - vaak met steun van de Tweede Kamer - de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding tussen de regeringscentra Den Haag en Brussel. Toen Den Haag ondanks diverse toezeggingen alsnog werd afgekoppeld van het internationale treinnetwerk, hebben wij zelf het initiatief genomen om de verbinding met Brussel te herstellen," aldus wethouder Peter Smit (Verkeer).
The Hague Trains Holding
Om de treinverbinding te realiseren, richtte Den Haag op 8 februari 2013 The Hague Trains Holding bv op. Deze holding heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de Lage Landenlijn. De aanbestedingstermijn liep op 24 mei 2013 af. Den Haag is nu met Arriva overeengekomen om de Lage Landenlijn te gaan realiseren, met steun van Brussels Airport. De Lage Landenlijn verbindt Den Haag CS ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond die van een reguliere intercity.
Haalbaarheid
Anne Hettinga, algemeen directeur van Arriva Nederland: "Wij geloven in de haalbaarheid van een snelle internationale treinverbinding Den Haag - Brussel. Betrouwbaarheid en service staan daarbij voorop. Op dit gebied hebben we de afgelopen jaren in Nederland een track record opgebouwd. Arriva heeft ook in het buitenland veel ervaring met het uitvoeren van lange afstandslijnen. Uiteindelijk verwacht ik dat er in de komende maanden duidelijkheid komt over een volwaardig internationaal treinennetwerk waarbij ook Arriva/Deutsche Bahn een belangrijke rol zal gaan spelen."
Gemakkelijk bereikbaar
Omdat de Lage Landenlijn ook stopt op Brussels Airport, kunnen reizigers vanuit Nederland Zaventem gemakkelijk en zonder overstappen bereiken. "Vandaag de dag komen er 300.000 Nederlandse reizigers naar Brussels Airport, het overgrote deel met de auto. Wij zien graag dat tenminste 40 procent van deze reizigers de trein pakt. Met de komst van de Lage Landenlijn worden wij rechtstreeks verbonden met Nederland en kunnen reizigers gemakkelijk de luchthaven bereiken per trein. Tevens zal de Lage Landenlijn een belangrijke zakelijke markt kunnen bedienen. Brussels Airport ligt in de tweede belangrijkste economische pool van Vlaanderen en er zijn dan ook veel internationale bedrijven op en rond de luchthaven gevestigd," aldus Alain Vandenplas, Mobility & Intermodality Manager bij Brussels Airport.