Haringbuys: statig beeld voor beperkt budget
Haringbuys is een kleine wijk vol prachtige woningen, elk geheel naar wens van de eigenaar ontworpen. Ipv Delft werd gevraagd de drie verkeersbruggen voor de wijk te ontwerpen en daarnaast ook de straatverlichting. Uitgangspunt voor het brugontwerp was een ontwerpschets van Buro Lubbers, dat het stedenbouwkundig ontwerp en beeldkwaliteitsplan voor Haringbuys maakte. Het idee: een standaard betonnen brug met een speels strippenhekwerk.
Verkeersklasse
Vervolgens ging ipv Delft aan de slag. Het krappe budget vroeg om optimalisatie en slimme keuzes. Zo werd in overleg met opdrachtgever gemeente Bloemendaal besloten af te wijken van de standaard. In plaats van voor verkeer tot en met de allerzwaarste klasse, werden de bruggen ontworpen voor het te verwachten bestemmingsverkeer van personenauto’s en licht vrachtverkeer. Een brandweervoertuig kan er overheen, echt heel zware vrachtwagens niet. Bij de aanleg van de wijk is hier rekening mee gehouden: pas als een zone was bebouwd en het zware bouwverkeer er niet meer heen hoefde werd de definitieve brug aangelegd.
Verder werd de hoeveelheid staal in het hekwerk geoptimaliseerd. De ontwerpers maakten een weloverwogen keuze in de hart-op-hartafstand van de balusters, de dikker uitgevoerde verticale lamellen. Hoe groter de afstand tussen de balusters, hoe dikker de tussenliggende lamellen moesten zijn en hoe meer staal er in totaal zou worden toegepast.
Vormgeving
Uiteraard was het krappe budget niet allesbepalend. De wijk vroeg immers ook om een statige, verzorgde uitstraling van de openbare ruimte. Het brugontwerp kreeg een verfijnde detaillering. De ankerplaten van het hekwerk lijken met hun afgeschuinde hoeken op schildjes en de houten handregel is blind bevestigd zonder uithouders. De variatie in dikte en hoogte van de stalen strips van het hekwerk zorgt voor de gewenste speelsheid.
De op maat ontworpen lichtmasten sluiten in stijl en afwerking aan op het brugontwerp. Het zijn stalen HE100A-profielen met een Billinga-houten inleg in het onderste gedeelte. Deze inleg dekt aan de achterzijde direct het geïntegreerde kastje voor de aansturing en voeding af. De keuze voor een bijzonder platte armatuur zorgt ervoor dat de windvang minimaal is, waardoor de 4,7 meter hoge mast opvallend slank kan zijn: 96 bij 100 millimeter over de gehele hoogte.