Helmond daagt alle Willie Wortels uit om VRI-producten te testen
Martien van den Broek, senior technisch medewerker Verkeer bij de gemeente Helmond, sprak over dit onderwerp met Peter Goossens, CTO bij Vialis. Joëlle van den Broek, programmamanager DITCM Innovations en coördinator van de landelijke ITS-Ronde tafels, leidde deze Talk.
Dynamisch systeem
Peter Goossens wordt ‘blij van deze tijd’. Als voormalig producent van onder meer VRI’s werkt Vialis tegenwoordig samen met de overheid aan experimenten op het gebied van slimme VRI’s. ‘Zowel deze experimenten zijn belangrijk’, zegt Goossens, ‘als overheden die hun nek uitsteken.’ Hij ziet VRI-systemen bovendien steeds meer ‘open’ worden en naar elkaar toegroeien. Hier zijn concrete ideeën over, maar er moet ook nog veel gebeuren.
Van den Broek bevestigt de voortgang in ontwikkelingen. ‘Kijk naar de eerdere Freilottesten, waarbij voertuigen informatie kregen over de volgende groentijden. Die techniek is nu in Helmond geïmplementeerd onder de naam Greenflow. Verkeer krijgt in-car de tijd tot de volgende groentijden door. ‘Het systeem fungeert overigens niet als groene golf door Helmond, benadrukt Van den Broek, ‘maar als dynamisch systeem, waarmee we ook rekening kunnen houden met bewoners- en bezoekersverkeer.’
Alternatieve route
‘Een groene golf door Helmond zou ongewenst woon-werkverkeer aantrekken.’ Van den Broek benadrukt dat je als wegbeheerder overzicht moet houden op wat er gebeurt, want ‘veiligheid, leefbaarheid en doorstroming zijn collectieve waarden’. Van den Broek geeft nog een voorbeeld: ‘We hebben een vrachtvervoerder gevraagd een alternatieve route te rijden dan de gebruikelijke route door de stad. Deze alternatieve route ondersteunen we vervolgens met slimme systemen. Zo kunnen we samenwerken en sturen.’
Neuzen dezelfde kant op
Maar hoe gaat dat in de toekomst als systemen veel meer worden ondergebracht bij de markt? Hoewel het Goossens ‘als muziek in de oren klinkt’, zullen veel gemeenten toch niet zomaar overstappen op door de markt beheerde systemen. Van den Broek: ‘Het is wel belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op komen te staan. Wij lopen voor, maar zijn niet de enige stad die slimme systemen toepast, denk aan Beter-Benuttenprojecten. Het vraagt van ons wel dat we onze kennis en ervaringen delen. Effect hebben systemen immers pas echt als we het verkeer in grotere netwerken slimmer kunnen faciliteren.’
Goossens vult nog aan dat het voor wegbeheerders steeds makkelijker wordt om bestaande VRI-systemen te upgraden. ‘Het betekent in de praktijk allang niet meer dat je altijd de hele hardware moet worden vervangen. En bovendien gaan we via de cloud heel veel oplossingen bieden. De autofabrikanten sorteren hier al op voor’, zegt Goossens. ‘Veel nieuwe techniek om te communiceren zit al in veel voertuigen, maar kan nu nog niet gebruikt worden.’
Verre toekomst
Van den Broek erkent dat VRI’s in de verre toekomst mogelijk niet meer nodig zijn, ‘maar tegen die tijd moet iedereen connected zijn, ook fietsers en voetgangers. Dus voorlopig zijn VRI’s nog nodig.’ Ook Goossens onderschrijft dit: ‘Kijk naar de regelfunctie van de VRI, die is heel moeilijk om aan voertuigen te geven. Bovendien spelen er nog vele security- en juridische vraagstukken rond VRI’s van de toekomst.’