In een goed gevulde zaal in VillaLux in Nijmegen bogen bestuurders, beleidsmakers, verkeerskundigen en milieuspecialisten zich over de vraag hoe reëel en haalbaar de wens is om 'mobiliteit te minderen'. Conclusie: “Het moet, het kan maar het gebeurt niet.”
Het moet anders, maar gebeurt niet'
donderdag 4 oktober 2012
3 min
Foto: Het schilderij van Diederik Grootjans, dat hij speciaal voor het Mobiliteitsdebat schilderde
Permanente file
Zo liet Milieudefensie woordvoerder Ivo Stumpe zien naar aanleiding van de minimale effecten die een door hen in samenwerking met Goudappel Coffeng ontwikkeld 'asfalt-alternatief' heeft gesorteerd. Hij kreeg bijval van Jaap Modder, voorzitter van de Stadsregio Arnhem/Nijmegen die zich onder meer ergerde aan de permanente file op de Oranjesingel in Nijmegen, dat zich tegelijkertijd als schone stad wil profileren.
Asfalt tegen files
Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie, opende het debat met een toelichting op het alternatief dat Milieudefensie heeft ontwikkeld om in de regio Rotterdam met hetzelfde budget als nu voor asfalt is of waarschijnlijk wordt aangewend minimaal dezelfde milieu- en mobiliteitsdoelstellingen gerealiseerd te krijgen. “Procederen blijkt, kijk naar de A44, onvoldoende meer te werken. Tijd dus voor een nieuw vehikel als tegenwicht tegen het automatisme 'asfalt tegen files'. En dat laatste is nog altijd nodig”, aldus Stumpe. “Want meer asfalt betekent, zo is immers wel duidelijk, ook meer auto's, en dus meer luchtvervuiling, meer CO2-uitstoot, meer geluidsoverlast, minder openbare ruimte, minder natuur en meer verkeersgroei elders. Ons alternatief: minder wegverkeer en meer OV, meer fiets, meer spitsmijden en beprijzen van wegverkeer. Te vertalen in concrete maatregelen als de invoer van een kilometerheffing voor personenauto's, spitsheffing op de overgebleven knelpunten, kilometerheffing voor vrachtwagens, het nieuwe werken, parkeertarieven verhogen en geen A13 en A16 en geen Blankenbergtunnel.”
Doorrekening
De doorrekening, uitgevoerd door Goudappel Coffeng, liet zien dat er op basis van deze maatregelen in vergelijking met de oplossing met asfalt:
- 40% minder filedruk zou ontstaan
- het autoverkeer met 5% in plaats van met 20% zou groeien
- het 6% minder vrachtverkeer zou opleveren
- de Beneluxtunnel ontlast zou worden
- 8,5% minder emissie van luchtvervuiling zou plaats vinden
- en 11% minder CO2-uitstoot
Opvallend
Opvallende resultaten, maar de impact bleef tot nu beperkt tot een hart onder de riem voor 'het verzet tegen asfalt', een beperkt aantal Tweede Kamer vragen vanuit de oppositiepartijen en een uitgebreide behandeling in de Provinciale Staten. Stumpe noemt een viertal verklaringen: ”Er is een groep die het in een simpele oplossingen zoekt en die dus deze aanpak te ingewikkeld vindt. Een deel vindt de Milieudefensie maatregelen niet klantvriendelijk voor de automobilist en wijst ze dus af. Een groep staat, wat mij betreft selectief wantrouwend tegenover het gebruik van modellen, terwijl ze dat zelf voor hun eigen plannen massaal doen. En een groep doet het op voorhand af als een stuk waarin Milieudefensie wel weer op zoek zal gaan naar haar eigen gelijk. Maar het dossier is nog niet gesloten en wellicht biedt het nieuwe kabinet nieuwe kansen.”
Download hier het complete artikel >>>
Terug naar overzicht nieuws >>>