Het Vergevingsgezinde fietspad krijgt langzaam vorm
Vier componenten
De onderzoeksresultaten worden uiteindelijk in een nieuwe CROW-richtlijn gegoten. Vergevingsgezinde fietsinfra hangt samen met vier componenten:
1. Balans houden (zorg dat de fietser voldoende balans kan houden: dat betekent snelheid kunnen maken, goed op- en af kunnen stappen, geen scheuren in het wegdek en goede gladheidsbestrijding);
2. Koers houden (gaat bovenstaande goed, ondersteun dan het koers houden met belijning en voldoende breedte van het fietspad. Dit wordt deels al toegepast in Gelderland, maar de effecten zijn nog niet gemeten);
3. Voldoende ruimte om fouten te corrigeren (zo weinig mogelijk obstakels en een vloeiend aflopende berm, eventueel met ribbelmarkering);
4. Geen obstakels in de berm (staan er wel obstakels, zoals fietspaaltjes, dan moeten deze goed worden ingeleid met markering).
Samen met markt en wegbeheerders aan de slag
“Sinds we met het onderzoek zijn gestart worden er al verscheidene ideeën aangedragen voor veilige fietsinfra”, constateert Morsink enthousiast. “Denk aan oplossingen voor een veilige overgang van fietspad naar berm en voorzieningen om de fietser te ondersteunen in het koershouden. Ook de kwaliteit van verharding en reflectie zijn aandachtspunten. De nadruk ligt op stabilisatie en de oorzaken van enkelvoudige ongevallen: waar liggen de verbeterpunten? Hiervoor is het zaak dat we informatie van wegbeheerders verzamelen, maar ook dat we zelf diverse onderzoeken uitvoeren. Uiteindelijk willen we samen met de markt en wegbeheerders op zoek naar de eerste integrale concepten van vergevingsgezinde fietsinfra, deze waar nodig bijslijpen en in de eerste helft van 2014 daadwerkelijk ook toepassen.”
Over het onderzoek
Vanuit de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2012 werd de markt getriggerd met een goed voorstel te komen voor verbetering van de fietsveiligheid. Het best uitvoerbare en meest realistische idee was ‘Het Vergevingsgezinde Fietspad’ van Royal HaskoningDHV, een onderzoek dat ertoe moet leiden dat fietspaden dusdanig worden vormgegeven dat er minder enkelvoudige ongevallen optreden, vooral onder ouderen, én dat de resterende ongevallen een minder ernstige afloop hebben. Het project is, samen met penvoerder RHDHV, een initiatief van de provincies Friesland, Utrecht en Overijssel, RUG, Fietsersbond, politie IJsselland en de gemeenten Zwolle en Leeuwarden.