Hier staat het grootste winkelcentrum van de Randstad
Er zijn zo’n 32.000 webwinkels op internet en daarmee is online aankopen doen de grootste koopstroom. Vergeleken met in 2011 is het aantal bestedingen in webwinkels zelfs bijna verdubbeld. Van hun totale uitgaven via webwinkels, besteden inwoners van de Randstad 11.9% aan producten, 1.6% aan dagelijkse boodschappen en 21.6% aan niet dagelijkse aankopen. In 2011 maakte dagelijkse boodschappen nog 0.8% van de uitgaven uit en niet-dagelijkse aankopen 11%. Naar verwachting zet de groei verder door, omdat vooral jongeren online aankopen doen.
Rol kleine en grote winkelcentra
Ondanks de toenemende rol van webwinkels, doen ook de kleine en grote fysieke winkelcentra het goed. Consumenten doen hun dagelijkse boodschappen vaker dichterbij huis, terwijl voor niet-dagelijkse boodschappen de grootste winkelcentra het goed doen. Middelgrote centra in wijken en stadsdelen (tussen 40.000 en 60.000 m2 winkelvloeroppervlakte), hebben het het moeilijkst.
Koopstromenonderzoek
Het Koopstromenonderzoek 2016 is uitgevoerd in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Het onderzoek biedt inzicht in het winkelgedrag binnen de drie Randstadprovincies. Provincies en gemeenten kunnen de cijfers gebruiken als onderbouwing van hun detailhandelsbeleid en –visies. Aan het onderzoek hebben 100.000 huishoudens in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht meegewerkt.
De factsheet en onderzoeksresultaten per aankooplocatie en gemeente zijn hier te vinden.