Hoe groen is de groene auto?
PAO organiseert op 10 juni 2010 samen met TRAIL en KIVI NIRIA de themamiddag Prof.ir. L.H. Immers, wetenschappelijk directeur TRAIL, hoogleraar Verkeer en Infrastructuur en dagvoorzitter, schreef voor Verkeer in Beeld het volgende voorwoord.
Hoe groen is de groene auto?
maandag 3 mei 2010
3 min
De auto moet groener
De transportsector neemt een groot deel van de uitstoot van broeikasgassen (CO2), fijn stof en stikstofoxiden (NOx) voor haar rekening. Verwacht mag worden dat, als wij de ambitieuze Europese duurzaamheidsdoelstellingen willen realiseren, ook de uitstoot van de auto zal moeten afnemen. Dat is geen eenvoudige opgave, enerzijds omdat de transportsector een groot aandeel heeft in de emissies en de mobiliteit naar verwachting nog fors zal stijgen, anderzijds omdat er omvangrijke kosten verbonden zijn aan een vermindering van de uitstoot. Zo is vermindering van de CO2 uitstoot van auto's een stuk duurder dan CO2 reductie in andere sectoren (industrie, verwarming) en alleen al daarom ligt het niet voor de hand bij de auto te beginnen. Toch zal (mede vanwege het hoge aandeel in de uitstoot) ook de auto groener moeten worden.
Groene aandrijving of brandstof
Welke opties staan ons ter beschikking bij het groener maken van de auto? In principe staan nog verschillende opties open en de voorkeur voor de beschikbare opties wil nogal eens veranderen. Mogelijkheden zijn de elektrische auto, biobrandstoffen, waterstof (brandstofcellen), aardgas/CNG of een combinatie van verschillende opties in de vorm van hybriden of verschillende aandrijflijnen. De huidige hybriden zijn een combinatie van een verbrandingsmotor en een accu maar in de toekomst wellicht een combinatie van brandstofcellen en een accu.
Energie-infrastructuur
Daarnaast moeten we beschikken over een adequate energie-infrastructuur. Dat geldt zowel voor waterstof als voor de elektrische auto. Kan de elektrische auto aangesloten worden op het bestaande elektriciteitsnet, of slaan de stoppen dan gelijk door? Vooralsnog hebben de huidige elektrische auto's een beperkte actieradius en de tijd benodigd voor het opladen van de accu is lang. Dit stelt bijzondere eisen aan aantal en locatie van de laadpunten en aan de uniformering van de laadsystemen, etc. Ten slotte de accu zelf; nu worden voornamelijk lithium-ion accu's toegepast. Naast de actieradius vragen de levensduur, de vervuiling en de grondstoffenproblematiek (beperkte vindplaatsen) onze aandacht.
Groene auto pilots
Inmiddels worden op verschillende plaatsen in de wereld bovengenoemde opties via pilots uitgetest. De resultaten van deze pilots zullen inzicht geven in de mogelijkheden van de verschillende systemen en zullen mede bepalen welke technologie in de toekomst als 'winnaar' uit de bus zal komen. Maar het is niet gezegd er één winnaar is, wellicht staan meer opties ter beschikking en is het zelfs aan te bevelen meer opties naast elkaar te gebruiken.
EcoDriving
Een laatste aspect dat onze aandacht vraagt is het rijden zelf. Door het aanpassen van de rijstijl kan men tot 30% minder brandstof gebruiken. Deze groene rijstijl (EcoDriving) is een serieuze optie. Dat kan nu al, echter in welke mate mag de bestuurder dan zelf nog rijden; en hoe reageert de reiziger? Kan men de portemonnaie laten spreken?
Tijdens het congres zullen bovenstaande aspecten door een viertal deskundigen uitgebreid aan de orde worden gesteld.
Klik hier voor de flyer van de Themamiddag Hoe groen is de groene auto.
Klik hier voor informatie over de middag.
Klik hier om u in te schrijven.
Terug naar overzicht nieuws >>>