Al eerder berichtte Verkeer in Beeld over het boek '12eneenhalf', dat verschillende toekomstvisies over mobiliteit bundelt. Het boek doet aan co-creation: onder meer door alle vakgenoten op te roepen mee te doen aan een essay-uitdaging. Hieronder staat de eerste helft van het essay. Aan u de oproep het af te maken.
Hoe kom ik in Amsterdam?
vrijdag 27 januari 2012
3 min
17/11/2050, 07:08, studentenkamer in Breda
Vandaag ga ik voor het eerst in mijn leven naar Amsterdam. Demonstreren voor kernenergie, net als mijn opa ruim 70 jaar geleden, alleen was die tegen, geloof ik. Het spande erom of ik überhaupt weg kon, maar tot mijn vreugde hoorde ik gisteravond dat mijn mobiliteitsaanvraag was toegewezen. Sinds de energiecrisis moet je voor alle reizen langer dan 25 km mobiliteitsrecht aanvragen. Daarover beslist het ministerie van V en F (virtueel en fysiek vervoer) via loting, waarin het verbruik van je vervoermiddelen wordt meegewogen. De laatste tijd wordt 60% van de verzoeken afgewezen. Er is een lucratieve handel ontstaan in mobiliteitsrechten door mensen die hun mobiliteitsrecht doorverkopen aan anderen die er goed voor willen betalen.
Ik log in bij mijn mobiliteitsprovider. Hopelijk heb ik genoeg mobiliteitstegoed. Afgelopen week me suf gefietst en de energie die ik daarmee heb opgewekt heb ik vannacht teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Scheelt weer een tientje! Ik voer in hoe laat ik op de Dam hoop aan te komen, daarna kan ik in het menu aangeven hoe zeker ik ervan wil zijn dat ik op tijd aankom. Ik kies voor 80% zeker. Vervolgens kan ik zien hoeveel CO2 ik verbruik per alternatief en hoeveel calorieën ik verbrand. Uiteindelijk kies ik ervoor eerst op mijn elektrische fiets naar een vrouw in Breda Oost te gaan die een plek in haar auto aanbiedt voor een rit richting Utrecht. Voor mij goedkoop, voor haar een bonus op haar mobiliteitstegoed. Via m'n iSee mobiel spreek ik af met een vriend op Utrecht Centraal. Hij gaat ook mee demonstreren. Ik bespreek meteen een kleine vergadercoupé in de trein, zodat we de laatste details voor de demonstratie kunnen doornemen.
Tijd om op pad te gaan. Ik stap op mijn elektrische fiets en voer de mobiliteitskaart in, die het adres inleest van de vrouw met wie ik meerijd. 'Goedemorgen, omkeren alstublieft', klinkt het uit het schermpje op het stuur.
...nu bent u aan de beurt: maak dit essay af in minimaal 500 woorden. Ga naar 12eneenhalf.nl!
Deelnamevoorwaarden
U maakt onze essay-voorzet af in minimaal 500 woorden.
U mailt uw bijdrage in een wordbestand vóór 16 februari 2012 naar: 12eneenhalf@tiem.nl.
Mail ons uw persoonlijke gegevens: naam, functie, e-mailadres, telefoonnummer en adres.
Als u meedoet, geeft u toestemming uw bijdrage waar nodig grammaticaal te redigeren of in te korten om te zorgen dat het essay in het boek past.
Alle inzendingen kunnen door ons worden gebruikt voor 12eneenhalf, in het boek en/of op de website.
Een jury bestaande uit vakgenoten buigt zich over de essays. Uiteraard is de uitslag subjectief en discutabel. Maar de jury beslist.
Wanneer u wint, laten we u dat uiteraard feestelijk weten. Ook als u niet wint, krijgt u bericht. We willen alle deelnemers bedanken voor hun bijdrage. We nemen de namen van alle essayisten op in het boek.
Als u wint, krijgt u 2 exemplaren van 12eneenhalf. Eentje om zelf te houden, eentje om te delen; want daar gaat het uiteindelijk om.