Hoogste tijd voor nieuwe generatie (fiets)verkeersmodellen

vrijdag 15 september 2017
timer 1 min
“We zijn het omslagpunt al een tijdje voorbij”, zegt Erik de Romph, modelspecialist bij TNO. “We moeten naar een nieuwe generatie verkeersmodellen die betrouwbare antwoorden kunnen geven op mobiliteits- en modaliteitskeuzevragen van nu en van morgen.”

De tijd van allerlei lapmiddelen om de gangbare (auto)modellen tot fietsdetailniveau te brengen is voorbij. Erkenning dat deze modellen geen antwoord geven op huidige vragen, is stap één. Nationaal regie voeren op de ontwikkeling van nieuwe modellen is stap twee.

 

Stedelijke en regionale verkeersmodelresultaten hebben een hoge status in de besluitvorming over investeringen in de infrastructuur. Maar ze zijn, op een enkele uitzondering na, vooral ingericht op autoverkeer. Aanvullende tellingen moeten daarom de modelresultaten valideren voor investeringen in fiets, deelauto’s, ov en Mobility as a Service. Maar ook dit tellandschap is versnipperd en onderlinge consistentie ontbreekt.

 

Lees het artikel hier.

Door Nettie Bakker. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 4/2017