Hybride Cycle Data Radar levert vrijwel 100% betrouwbare fietsdata

woensdag 29 mei 2019
timer 4 min
Steeds meer soorten voertuigen maken gebruik van de bestaande fietspaden. Behalve de gewone fietsen, racen er scooters en pedelecs op hoge snelheid tussen de bakfietsen en kinderfietsen door. Hoewel dat soms tot gevaarlijke situaties leidt, is het toch belangrijk dat meer mensen vaker de fiets nemen. Gemeenten en provincies zoeken daarom naar oplossingen voor situaties met verhoogd risico. Bestaande fietspaden worden aangepast of verbreed. Op andere locaties komen nieuwe fietspaden. Denk daarbij aan snelfietsroutes tussen steden, of kindvriendelijke veilige fietspaden in woonwijken.

Waarom een situatie precies gevaarlijk is, verschilt per stad. Op het ene fietspad is het de hoeveelheid fietsers, op het andere de snelheid waarmee gereden wordt. Iedere locatie waar wel eens wat gebeurt moet apart bekeken worden. Om een fietspad beter en veiliger te maken, is het nodig dat een gemeente volledig begrijpt waarom er op een bepaalde locatie risico’s ontstaan. Om dat te weten te komen, is het noodzakelijk dat de gemeente nauwkeurige informatie over het gebruik van fietspaden krijgt. Niet alleen de hoeveelheid fietsers is daarbij van belang, maar ook bijvoorbeeld het gebruik op de verschillende tijdstippen van de dag, waarbij de spitsuren belangrijke tijdstippen zijn. Veel gemeenten willen ook graag weten wat voor soort voertuigen er van een fietspad gebruik maken: is het een fiets? Is het een pedelec? Is het een scootmobiel?


Grote gemeenten zoals Rotterdam hadden een extra verzoek: is het mogelijk te meten in welke richting fietsen rijden? Dit bleek belangrijk omdat spookrijders tijdens de avond -en ochtendspits onveilige situaties kunnen veroorzaken op een verder veilig fietspad.


Cycle Data BV is met deze vragen aan de slag gegaan om de Hybride Cycle Data Radar niet alleen nauwkeurig te laten meten hoeveel er langs komt, maar ook wat er langs komt. Dit stelde het bedrijf voor een interessante uitdaging. Immers, een e-bike en een fiets zijn even lang en wanneer een fiets een brug afrijdt, gaat hij net zo snel als een e-bike. Het bleek lastig te zijn om met alleen metingen het onderscheid tussen voertuigen aan te geven. De gevonden oplossing is eenvoudiger dan gedacht: onderzoek wees uit dat gevaarlijke situaties niet ontstaan door het type fiets, maar door de snelheid waarmee gereden wordt in combinatie met de locatie. Zo is een pedelec die 10 kilometer per uur rijdt, precies zo gevaarlijk of ongevaarlijk als een fiets die 10 kilometer per uur rijdt. Scooters rijden regelmatig harder dan de vereiste gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur. Dat is gevaarlijk op fietspaden in de binnenstad van Amsterdam, maar geen probleem op de weg tussen Franeker en Harlingen. Cruciaal in het bepalen van locaties waar gemeenten het fietspadennetwerk moeten aanpassen is daarom niet of er veel e-bikes of bakfietsen rijden, maar met welke snelheid er gereden wordt.


Op basis van deze vragen van gemeenten ontwikkelde Cycle Data BV nieuwe technologie voor de Hybride Cycle Data Radar. Een gemeente kan nu zelf snelheidsintervallen bepalen op basis van gekozen locaties en situaties. Het resultaat is dat de Hybride Cycle Data Radar nu vrijwel 100% betrouwbare fietsdata kan leveren over hoeveel voertuigen met welke snelheid, in welke richting en op welk tijdstip op een fietspad rijden.


Het komt vaak voor dat gemeenten voor een bepaalde tijdsduur op een locatie tellingen willen laten verrichten om een duidelijk inzicht te verkrijgen. Men wil volledig ontzorgt worden en het gemak hebben om van achter een computer of op tablet de fietsdata real-time te kunnen analyseren. Al deze facetten heeft Cycle Data B.V.  in de ontwikkeling van het complete product meegenomen. Medewerkers van een gemeente kunnen op hun werkplek door de ingebouwde GPRS communicatie apparatuur via de online web-based interface “My Cycle Traffic” real-time de  fietsdata analyseren en rapportages creëren. Alle Hybride Cycle Data Radars kunnen semi-permanent worden ingezet en wij dragen zorg voor een optimaal presteren van de radars 24/7. Alle Hybride Cycle Data Radars worden voorzien van energie via zonnepanelen. Wij maken het mogelijk om nauwkeurig de verschillen tussen de ochtendspits en koffietijd aan te geven. Het is de nauwkeurigheid van deze gegevens die gemeenten en provincies de mogelijkheid biedt om creatieve oplossingen te bedenken voor een optimale fietsinfrastructuur dat het gebruik van de fiets in welke vorm dan ook stimuleert.

 

Lees meer over Cycle Data.