In Nederland rijden nu 100.000 elektrische voertuigen
Minister Henk Kamp van Economische Zaken ziet in deze cijfers een signaal, om te investeren in de aanleg van oplaadpunten en een grotere productie op Europees niveau. “Bedrijven, organisaties als de ANWB en lokale overheden werken samen en investeren miljoenen euro’s in een versnelde toename van elektrisch vervoer”, aldus de minister.
Oplaadpunten
Om de huidige groeicijfers te kunnen doortrekken in de toekomst, is een goede oplaadinfrastructuur nodig. Momenteel zijn er 25.405 openbaar toegankelijke laadpunten, waarmee Nederland tot de mondiale top 5 behoort. Maar dat aandeel moet nog verder omhoog, aldus het kabinet. Ook wil het kabinet dat autoproducten op Europees niveau verplicht worden gesteld om een groter aandeel elektrische auto’s op de markt te brengen.
Subsidiestop
Uitbreiding van de huidige financiële ondersteuning aan consumenten is volgens het kabinet niet efficiënt, vanwege de hoge kosten en het naar verwachting beperkte effect op nieuwe kopers.Momenteel subsidieert de overheid namelijk particuliere bezitters van elektrische voertuigen nog flink. Namelijk met een volledige vrijstelling van de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020 en een bijtelling van vier procent.