In oktober 2010 heeft NDW aan het consortium Data4Traffic de opdracht gegund om actuele verkeersgegevens in Noord- en Oost-Nederland in te winnen. Zij gaan de ontbrekende gegevens over de doorstroming van verkeer op de belangrijkste doorgaande wegen op een innovatieve manier inwinnen.
Innovatief inwinnen verkeersgegevens
donderdag 11 november 2010
2 min
Weinig hinder bij aanleg en onderhoud
Het consortium Data4Traffic (D4T) bestaat uit Van den Berg Infrastructuren, Swarco AG en de VerkeersInformatieDienst. NDW heeft bij deze aanbesteding gestimuleerd dat er inwintechnieken toegepast zouden worden die voor de wegbeheerder en -gebruiker weinig hinder geven bij de aanleg en tijdens het onderhoud. D4T heeft gekozen voor een systeem met draadloze sensoren (infrarood en Bluetooth-meetsystemen), draadloze communicatie (GPRS) en energievoorziening via zonnepanelen. Hierdoor hoeft er niet in de weg gewerkt te worden en levert de aanleg geen schade op aan het asfalt. Een ander voordeel is dat bij wegwerkzaamheden de gegevensinwinning minder snel wordt verstoord. Gepland is dat in december 2011 alle meetpunten van D4T operationeel zijn.
Functioneel gespecificeerd
Het aantal wegen in Noord- en Oost Nederland waarover verkeersgegevens bekend komen, wordt met deze aanbesteding flink uitgebreid. Met Noord- en Oost Nederland erbij worden nu in het hele land actuele verkeersgegevens ingewonnen. De inwinning van de verkeersgegevens is in de aanbesteding zoveel mogelijk functioneel gespecificeerd. Er is zo min mogelijk voorgeschreven welke technieken moeten worden gebruikt. Daardoor ontstaat maximale flexibiliteit en ruimte voor innovatie voor de aanbieders.
Drie percelen
De deelnemende overheden kunnen ervoor kiezen zelf de verkeersgegevens in te winnen en aan te leveren of door de NDW te laten verzorgen. NDW regelt dan de inkoop van de gegevens. Voor de aanbesteding van de inwinning van verkeersgegevens is Nederland ingedeeld in drie percelen: Randstad, Zuid en Noord&Oost.
Terug naar overzicht projecten >>>