Innovaties in verkeersveiligheid: houd meer rekening met veiligheidsbeleving

maandag 15 december 2014
timer 3 min
“Nederland mag dan feitelijk een van meest verkeersveilige landen ter wereld zijn; als argument in discussies over de aanpak van verkeersonveiligheid maakt dat weinig indruk”, stelt Lot van Hooijdonk, wethouder verkeer en mobiliteit bij de gemeente Utrecht. Ze reageert op het artikel over innovaties in verkeersveiligheid, dat verschijnt in de Verkeersveiligheid Special in komende editie van Verkeer in Beeld.

Verkeersveiligheid is een positief begrip, stelt auteur Peter van der Knaap (directeur SWOV) in het artikel. Het staat voor veilig thuiskomen, voor heel en gezond blijven. Maar ook voor een goede doorstroming en minder schades. Investeren in verkeersveiligheid loont dus: volgens het CPB is de verhouding tussen kosten en baten zelfs bijzonder gunstig. Maar blijven investeren is ook nodig. Verkeersonveiligheid is immers geen positief begrip. Verkeersongevallen zorgen jaar in, jaar uit voor veel leed en hoge maatschappelijke kosten. Gemiddeld komen elke dag bijna twee mensen niet meer thuis van werk of school. Ruim 19.000 mensen per jaar raken ernstig gewond, waaronder veel kinderen en ouderen. De kosten van verkeersongevallen in Nederland bedragen volgens de jongste berekening 12,5 miljard euro per jaar. Ondanks deze aantallen en cijfers is Nederland een van de meest verkeersveilige landen van Europa. En daarmee van de wereld. Hoe kunnen we onze positie versterken? Het artikel schetst drie innovaties om de verkeersveiligheid verder te vergroten: met beter inzicht, proactieve instrumenten en technologische innovaties.

 

Aandacht voor de gedragspsychologie

“We leven in een tijd dat ieder verkeersslachtoffer als een teveel wordt ervaren”, reageert Van Hooijdonk. “In de razendsnel -via de sociale media- verspreidde reacties op ongelukken klinkt vaak door: de gemeente/overheid had meer kunnen/moeten doen om ongelukken te voorkomen. In zijn artikel onderstreept  Peter van de Knaap dit geloof in de maakbaarheid van een verkeersveilige samenleving. Zijn receptuur: zorg voor meer en betere data ( i.c. ongevallenregistratie), benut technologische innovaties en kies voor een proactieve aanpak. Ik wil daar niets aan afdoen, maar wel wat aan toevoegen. Laten we bij de aanleg en het verbeteren van bestaande verkeersinfrastructuur ook aandacht hebben voor gedragspsychologische aspecten die een rol spelen bij verkeers(on)veiligheid. Zoals Van der Knaap opmerkt: ook in de toekomst speelt het meeste wegverkeer zich in een low tech omgeving, te voet, op fiets en scooter in stedelijk gebied af. Betrek daarom ook verkeersgebruikers - via internet, stadsgesprekken, het ter plekke schouwen van verkeerssituaties- nadrukkelijk bij het bedenken van verkeersveilige oplossingen.  Vertrouw niet blind op technologische innovaties en informatie uit statistische bewerking van big data. Het toepassen van gedragspsychologische inzichten en gebruikmaken van de ervaringen van verkeersdeelnemers zou wel eens van meer belang kunnen zijn bij het verminderen van verkeersonveiligheid.”

 

Lees het artikel in de december editie van Verkeer in Beeld >> 

 

 

Houd ook de Special Verkeersveiligheid op de website in de gaten voor het meest actuele nieuws en achtergronden!

“Er liggen grote kansen om de verkeersveiligheid in Nederland nog verder te vergroten”