Inschrijving Tour de Force Innovatieprijs 2018 geopend
De Tour de Force is het samenwerkingsverband tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties en kennisinstituten. Doel van de Tour de Force is om het aantal fietskilometers in Nederland de komende tien jaar met 20 procent te verhogen. Hiervoor is een Agenda Fiets 2017-2020 opgesteld met maatregelen om dat doel te bereiken.
Innovatieve oplossingen leveren een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de Tour de Force, namelijk om het aantal fietskilometers in Nederland de komende tien jaar met 20 procent te verhogen. Iedereen kan zijn of haar idee voor de Innovatieprijs 2018 inzenden via de website van de Tour de Force.
Voorwaarden
Inzendingen moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten passen binnen één of meer van de negen doelen van de Agenda Fiets. Daarbij kan men onder meer denken aan oplossingen voor overvolle fietspaden en de aanleg van hoogwaardige regionale fietsverbindingen.
Ook de overstap van de fiets op het openbaar vervoer, fietspromotieactiviteiten, de verkeersveiligheid, fietsdiefstal en de inzet van ICT zijn belangrijke aandachtspunten. Op de website van de Tour de Force worden deze doelen uitgebreid beschreven.
Daarnaast moeten inzendingen gaan over projecten en oplossingen die recent zijn uitgevoerd of op het punt staan om te worden gerealiseerd. Andere aspecten waar de jury op zal letten zijn het innovatieve karakter, de kosteneffectiviteit, schaalbaarheid en maatschappelijk nut van de inzendingen.
Jury
De vakjury bestaat uit vijf deskundige vakjournalisten op het gebied van mobiliteit. Zij zullen vijf inzendingen nomineren, die worden gepresenteerd op het Nationaal Fietscongres 2018 in Rotterdam op 21 juni. Het publiek kiest op die dag de winnaar, die €10.000 ontvangt om te besteden op een manier die de innovatie een stap verder in praktijk brengt.
Ontwerpen naar gebruik
Vorig jaar won de gemeente Amsterdam de prijs met de inzending ‘Ontwerpen naar gebruik’. De spraakmakende infrastructurele innovaties, onder andere bekend geworden onder de namen ‘Friteszak’ en ‘Banaan’, hebben sindsdien veel belangstelling ontvangen uit binnen- en buitenland.
Lees ook: 'Ontwerpen naar gebruik' wint Tour de Force Innovatieprijs 2017