Installatie laadpalen zorgt voor frustratie
Het installeren van een eigen laadpaal zorgt voor iets minder dan de helft van elektrische autorijders voor frustratie. Dit blijkt uit onderzoek door Ruigrok Onderzoek & Advies in opdracht van Blue Current. Vooral de levertijd en technische vragen vooraf lijden tot een struikelblok.
Een eigen laadpaal blijft ondanks de nodige frustratie voor 44% van de potentiële laadpaaleigenaren gewenst. Zij laten weten dat een duidelijke informatievoorziening over het gehele proces een belangrijke factor in het kiezen voor een eigen laadpaal is. De respondenten die al hebben gekozen voor een eigen laadpal is het goedkoper kunnen laden in daluren doorslaggevend geweest om de eigen laadpaal te realiseren. Uit ervaring van de ondervraagden blijkt dat het proces dat volgt na aanschaf van een elektrische auto, de nodige zorgen en frustraties met zich meebrengt. Laden is daarbij een belangrijke stressfactor.
"Laadfrustratie"
De hoeveelheid laadpalen is in Nederland nog niet optimaal. 26% van de elektrische rijders ervaart dat er niet genoeg plek is bij de dichtsbijzijnde laadpaal. 19% van de zakelijke rijders geven aan dat er te weinig laadpalen op het werk zijn, waarvan 7 op de 10 daar frustraties bij ervaart. Het niet altijd kunnen opladen van het elektrische voertuig zorgt van ook voor de grootste reden om een eigen laadpaal aan te schaffen.
Wel zorgt de installatie bij bijna de helft van de ondervraagden die hier ervaring mee hebben voor de nodige tegenslag. De levertijd en technische vragen vooraf vormen duidelijk een belemmering. Samenhangend geeft het onderzoek aan dat voor ruim een kwart van de mensen die overweegt een laadpaal aan te schaffen, heldere informatie over het totale proces van installeren zal helpen om definitief te kiezen voor een laadpaal bij huis. Vervolgens is een gemakkelijk installatieproces voor bijna de helft doorslaggevend als de wens eenmaal daar is.
Hierbij de onderzoekresultaten weergegeven in een infographic.