Internationaal velomobiliseren

donderdag 16 augustus 2012
timer 6 min
We schreven al eerder over het Velomobile Seminar. Inmiddels zijn de sprekers grotendeels bekend. In dit artikel worden een paar interessante lezingen eruit gelicht, zonder overigens de bijdragen die niet worden genoemd als oninteressant te bestempelen.
Internationaal velomobiliseren

6 En 7 september


Op donderdag 6 september zal, na de officiële opening door gedeputeerde van de provincie Flevoland, Jan-Nico Appelman, de nadruk liggen op infrastructuur, promotie en sociale aspecten. Op vrijdag 7 september zullen de technische ontwikkelingen aan bod komen. De voertaal van het seminar is Engels, dat wil zeggen dat de lezingen in elk geval in het Engels gegeven worden. Op zaterdag 8 september is er een poging om het 'velomofile'-record van 149 velomobielen te breken. Dit record werd behaald tijdens de 'Oliebollentocht' op 28 december 2011. Hierna rijden we een toertocht in de ruime omgeving van Dronten. De voertaal tijdens de toertocht is de taal die we allemaal spreken: fietsen. Via de website kan iedereen zich inschrijven voor de verschillende onderdelen en er zijn diverse mogelijkheden om als  sponsor op te treden.

No Limits on Earth


Ebrahim Hemmatnia begint op 1 november aan een bijzondere reis: een reis rond de wereld langs de evenaar in een 'human powered' amfibievoertuig. Deze amfibische HPV wordt op donderdag tijdens het seminar gepresenteerd, als bijzondere velomobiel. Bij deze presentatie zal de nadruk niet liggen op de techniek, maar op de prestatie van de rijder en op zijn doel. Om Ebrahim te citeren: 'No Limits on Earth staat voor geen grenzen; vrij verkeer van personen, vrije uitwisseling van kennis, het kweken van begrip en respect voor elkaars mening en onderlinge verschillen. En: uiteindelijk daaruit voortvloeiend vruchtbare samenwerkingsverbanden over door mensen bedachte grenzen heen. Maar veel mensen conformeren zich nog steeds aan die grenzen; landsgrenzen, maar ook zelfgetrokken grenzen die hen beperken. Vooral in ontwikkelingslanden is een belangrijke oorzaak daarvoor het gebrek aan onderwijs. Je moet iets weten voordat je méér kunt weten; kennis leidt tot meer kennis, en kennis leidt tot onderlinge uitwisseling en begrip. Wil je verandering brengen in het onbegrip in de wereld, dan zul je van onderaf moeten beginnen. Je moet beginnen bij de kinderen. Zij moeten de kans krijgen om, in tegenstelling tot hun ouders, naar school te gaan, en hun horizon te verbreden. Daarom zal Ebrahim goed om zich heen kijken in de 20 landen die hij tijdens zijn reis doorkruist. Hij zal inventariseren wat er in de gemeenschappen die hij tegenkomt nodig is om ontwikkelingskansen te creëren voor kinderen. Na zijn reis zal dat leiden tot vele onderwijs- en ontwikkelingsprojecten. De reis gaat letterlijk over grenzen om grenzen te slechten, om het grenzeloze te bereiken.'

Designing for Velomobile Diversity: Alternative opportunities for sustainable personal mobility


Alexander Vittouris and Mark Richardson (Australië, Melbourne university and Menosh University) geven een lezing over een technische benadering om velomobielen maatschappelijk meer geaccepteerd te krijgen. De lezing op donderdag zal meer gaan over de sociale aspecten, de technische kant van hun verhaal zal op een posterpresentatie te zien zijn. De markt voor velomobielen is nu nog klein. Deze markt wordt vooral bediend door kleinschalige productie en doe-het-zelf projecten. Naar de mening van Alexander en Mark zouden Human Powered Vehicles (HPV's) aantrekkelijker moeten worden voor zowel enthousiastelingen als forenzen door de diversiteit van de beschikbare fietsen te vergroten. En daarbij niet alleen de diversiteit van de fietsen zelf, maar vooral ook de manier van productie en de daarbij gebruikte materialen, om de fietsen goedkopen en tegelijk duurzamer te maken. Bij de huidige velomobielen ligt de nadruk op aerodynamische voordelen, snelheid, bescherming tegen de elementen en het leveren van een duurzame vorm van persoonlijk transport. Om echter een breder publiek aan te spreken, moet ook aandacht besteed worden aan andere aspecten zoals ergonomie, comfort, bagagecapaciteit en zichtbaarheid, zowel zien als gezien worden. Mark en Alexander zullen huidige tekortkomingen in het promoten van velomobielen als alternatief voor de auto bespreken. Ook zullen ze laten zien dat diversiteit in het aanbod van velomobielen voor succesvolle promotie noodzakelijk is. Eén van hun aandachtspunten is het gebruik van duurzame constructiematerialen. Hiervoor kijken ze onder andere naar bamboe dat al vóór de oogst in een geschikte vorm wordt gedwongen.

Velomobiles and velomobilities: a sociological approach


Peter Cox (Socioloog, Groot-Brittanië, University of Chester) zal proberen om ons op een andere manier naar transport en vervoer te laten kijken. 'Ons' is in hier wellicht het verkeerde woord; wij hebben in onze eigen praktijk al uitgevonden dat de fiets een prima vervoermiddel is. Internationaal is dat echter lang niet vanzelfsprekend. Peter zal met de blik van een socioloog de status quo aan een kritische beschouwing onderwerpen. Door kritisch te kijken naar wat we nu vanzelfsprekend vinden, komen we verborgen hindernissen op het spoor. Waarom vinden we het vanzelfsprekend dat een fietspad om een autoweg heen gelegd wordt? In plaats daarvan zou een fietsroute ook zelfstandig aangelegd kunnen worden. Waarom worden er zelden vragen gesteld als je een auto gebruikt, terwijl je vaak wel moet uitleggen dat je op de fiets komt. Deze alledaagse vanzelfsprekendheden verhinderen van mensen velomobilisten worden.

Infrastructure


Fietsinfrastructuur zal van verschillende kanten belicht worden tijdens het seminar. We hebben sprekers die naar infrastructuur kijken vanuit de bestuurlijke kant, maar ook vanuit een velomobiel. Interessant zijn lezingen van Hillie Talens (CROW) over wegontwerp, Herbert Tiemens (BRU, Utrecht) over snelle fietsroutes en Wim Bot (Fietsersbond) over kosten en baten van fietsen. Ook zal een inventarisatie van de 'F12' door Niels van der Wal toegelicht worden. Niels presenteerde de 'F12' al eerder tijdens het Mobiliteitsdebat op 5 juni jl. In Nijmegen.

Technology


We zijn erg blij met de bijdrage van Miles Kingsbury (UK) aan het Velomobile Seminar. Miles heeft een zeer lange carrière in de fietswereld. Hij heeft vele innovatieve ontwerpen gemaakt van fietsen en velomobielen, maar ook de K-drive is van zijn hand. Op dit moment gebruikt het Human Power Team uit Delft en Amsterdam deze K-drive onder de naam 'Stud-Drive' in hun recordfiets, de Velox2. Ook Kingsbury's compacte velomobielen en de met vier wielen uitgeruste velomobiel 'de Quattro' worden gepresenteerd. Theo van Andel bespreekt twintig jaar ontwikkeling van velomobielen zoals die bij FlevoBike en later Velomobiel.nl heeft plaatsgevonden. Kevin Risse zal een presentatie geven over vering en demping op velomobielen. Inmiddels rijden al een flink aantal velomobilisten rond met zijn gedempte luchtveer op het achterwiel. Op het seminar zal een eerste versie van luchtvering voor de voorwielen te zien zijn.
Jachtontwerper Dick Koopmans is de ontwerper van de 'veloboot' van Ebrahim Hemmatnia. Hij zal ingaan op het gebruik van 3D-ontwerpsoftware. Verder komen verschillende onderdelen van velomobielen apart aan bod: remmen, verlichting en elektrische trapondersteuning.

Op 6 en 7 september is er tevens een expositie van velomobielfabrikanten en –ontwerpers, waaronder 'Vriend van het Seminar' Flevobike, en een aantal zelfbouwers zullen hun velomobielen tonen en toelichten. We hopen u in grote getale te mogen verwelkomen op het seminar. Het belooft een veelzijdig en interessant evenement te worden.

Het volledige programma is te vinden op www.velomobileseminar.com.

Tekst: Jos Sluijsmans/Maarten Sneep
 

Terug naar overzicht nieuws >>>