Intertraffic Innovation Award

woensdag 7 maart 2012
timer 6 min
Slim en innovatief denken wordt beloond! Op de eerste beursdag worden de winnaars van de s bekend gemaakt. Een internationale jury heeft zich gebogen over de inzendingen en na rijp beraad een shortlist van 14 genomineerden vrijgegeven.  
Intertraffic Innovation Award


Segmenten


De awards worden uitgereikt in de segmenten 'Infrastructuur', 'ITS verkeersmanagement', 'veiligheid', 'parkeren' en 'smart mobility'. En in aanvulling op de Overall Winner Award zal Intertraffic ditmaal voor de eerste keer ook een Urban Sustainable mobility Award uitreiken.

Genomineerden in de categorie 'Infrastructuur':


Langmatz GmbH, Bluemove light pole (Duitsland - Stand 11.413)
Dit e-mobility-laadstation wordt rechtstreeks op een verlichtingssysteem geïnstalleerd, met als resultaat dat er geen metselwerk of extra behuizing nodig is. Het betreft een intelligent systeem, dat verbinding maakt met een extern oplaadpaalbeheersysteem en dat indien nodig de instellingen voor het in- en uitschakelen van het licht kan regelen. Tevens is een vermogensversterker beschikbaar voor een grotere elektriciteitsdistributie.

Trysil Maskin A/S, Trafficprinter (Noorwegen –  Stand 1.204)
Trafficprinter is een op de truck gemonteerde markeermachine voor thermoplastische verf. Met het automatische systeem kunnen tevens alle soorten symbolen en signalen op het wegdek worden aangebracht.

W.D.M. Limited, TM2 ( Verenigd Koninkrijk – Stand 11.130)
De TM2 mini-textuurmeter is een alternatief voor de traditionele volumetrische \"patchtest\". Deze meet in real-time het wegprofiel overdwars over een breedte van 100 mm, om de Sensor Measured Texture Depth (SMTD) [met een sensor gemeten textuurdiepte] en de Mean Profile Depth (MPD) [gemiddelde profieldiepte] te geven over gemiddelden van 1 m, 10 m en 50 m. TM2 werkt 10 uur lang, met behulp van een pc met touchpanel, en is de effectieve oplossing voor nieuw aangebracht asfalt en/of herasfaltering.

Genomineerden in de categorie 'ITS verkeersmanagement':


Peek Traffic Solutions, ImFlow ( Nederland – Stand 10.101)
ImFlow is een op beleid gebaseerd adaptief controlesysteem voor stadsverkeer dat gemakkelijk te configureren is en direct gebaseerd is op het beleid van een stad. Wat ImFlow uniek maakt, is een real-time adaptief algoritme dat het geconfigureerde beleid automatisch in een optimale stroom vertaalt.

Andrews & Wykeham, HoloRFID ( Verenigd  Koningrijk –Stand 5.333)
Een voorruitlabel dat zeer veilige e-beam-holografie combineert met de verbeterde prestaties van UHF RFID met groot bereik.

Trinité Automation, SCM ( Nederland – Stand 9.215)
SCM is een gedistribueerde methode om eenvoudig en begrijpelijk overzicht te houden op honderden verkeersgerelateerde netwerkscenario's. Door een gebied onder te verdelen in subnetwerken en situaties te definiëren met behulp van SCM kunnen verschillende wegenautoriteiten samen een verkeersnetwerk beheren. Het aantal vooraf gedefinieerde scenario's wordt aanzienlijk beperkt en conflicterende services kunnen worden beheerd op basis van prioriteiten.

Genomineerden in de categorie 'Parkeren':

Abstract Computing International, SCANaCAR Scanscooter ( Nederland – Stand 3.313)
Handhaving van parkeerregels op een scooter. Betrouwbare scans van 600-1200 voertuigen per uur, ongeacht de manier waarop deze geparkeerd zijn ten opzichte van de Scanscooter (links of rechts). De ideale oplossing voor handhaving in de binnenstad en in gebieden met meer ruimte, maar ook voor directe follow-up door de parkeerwacht, die zichtbaar en toegankelijk blijft voor het publiek.

Car Parking Technologies, SmartGuide ( Nieuw Zeeland – Stand 3.409)
Draadloos parkeerbegeleidingssysteem waarvoor geen dataverbinding nodig is, waardoor de installatiekosten worden beperkt. Iedere parkeerplaats wordt extra bewaakt met behulp van infraroodtechnologie vanaf de onderkant van het voertuig. Dat zorgt voor meer nauwkeurigheid dan de traditionele in de hoogte aangebrachte ultrasone systemen. Ook de signalering is draadloos, om gebruikskosten te reduceren. Een volledig real-time rapportagebeheer waarbij gebruikgemaakt wordt van heatmaps, maakt onderdeel uit van de oplossing.

Genomineerden in de categorie 'Veiligheid':


Olvia, ARENA Multitarget ( Rusland – Stand 1.218)
ARENA MT bewaakt het verkeer tegelijkertijd op maximaal vier rijstroken in beide richtingen en meet de snelheid van alle voertuigen in het controlegebied. Van de overtreders en hun kentekens wordt automatisch een foto gemaakt.

Kapsch TrafficCom AG, IDS ACC - Automatic Camera ( Oostenrijk – Stand 11.715)
Met ACC bieden de Automatic Incident Detection- (AID-)specialisten bij Kapsch een nieuwe en eenvoudige manier om camera's op de snelweg te kalibreren (tunnels, tolwegen buiten de bebouwde kom, etc.) voor het Incident Detection System van Kapsch. Het kalibreren van AID-camera's is van oudsher een ingewikkeld, tijdrovend en kostbaar proces. Dit systeem is niet alleen veel sneller (10 km tunnel kan binnen slechts twee uur worden gekalibreerd in plaats van 35-40 uur), maar ook de nauwkeurigheid zou 10 keer zo groot zijn.

Neurosoft, NeuroCar RedLight ( Polen – Stand 9.200)
NeuroCar RedLight is een kosteneffectief en gebruiksvriendelijk computergestuurd systeem dat intelligente algoritmen en beeld- en videoverwerking bevat voor automatische detectie en identificatie van overtredingen waarbij door rood wordt gereden. Het systeem verkrijgt alle noodzakelijke kentekengegevens voor een succesvolle vervolging en registreert de kleur, het merk en het model van het voertuig waarmee de overtreding wordt begaan.

Genomineerden in de categorie 'Smart Mobility':


DTV Consultants, From5to4 ( Nederland – Stand 9.300)
From5to4 is het \"mobiliteitsspel\" dat werknemers stimuleert één werkdag op een slimme manier te pendelen. De werknemers kunnen punten behalen door slimmer te reizen en te werken. Deze nieuwe benaderingswijze van persoonlijke keuzes op het gebied van mobiliteit laat inmiddels een positief effect zien op het reisgedrag van de deelnemers, heeft geleid tot een grotere bewustwording van het eigen mobiliteitsgedrag en een database over reisgedrag voortgebracht.

Trinité Automation, TrafficLink 2.0 ( Nederland – Stand 9.215)
Dankzij dit systeem kunnen verschillende leveranciers samenwerken en is automatische afstemming tussen verschillende wegenautoriteiten mogelijk. Innovatieve software combineert verschillende soorten meetsystemen en is in staat alle soorten systemen langs de weg te controleren, ongeacht de leverancier van de systemen. Het systeem is online verkrijgbaar en biedt betrouwbare en overzichtelijke informatie voor de optimalisering van de verkeersstroom.

Intav, REVOLUXION ( Italië – Stand 5.436 )
Zwaailicht met mechanische inrichting die een reflector verplaatst rondom een lichte bron van drie leds, die een hoogpresterende technologie biedt tegen een veel lagere prijs dan xenon-zwaailichten. Dit eenvoudige en betrouwbare idee werkt met meerdere spanningen en bevat een afspanner, een siliconenriem en stalen kogellager. De leds werken maximaal 50.000 uur onderhoudsvrij.

De jury


De jury voor de Intertraffic Innovation Awards 2012 bestaat uit:
Ir. F.C.M. Wegman (voorzitter) - Directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Nederland
P.H. Martens - Algemeen directeur R&D van Q-Park; ook voorzitter van de commissie voor Beleid & Strategie van de European Parking Association (EPA), Nederland
D. Crawford - Contributing editor van ITS International, GB
N. Bradley - Editor van Intertraffic World/Traffic Technology International, GB
P. Potters - Manager ITS Nederland/Connekt
P.J.W. van den Noort - Directeur Velo Mondial
J. Al - Hoofdingenieur Directeur Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer & Scheepvaart
 

Terug naar overzicht nieuws >>>