Intertraffic Innovation Award voor eerste auto die parkeert én betaalt

maandag 26 maart 2018
timer 4 min
Parkmobile en BMW hebben op 20 maart de Intertraffic Innovation Award 2018 gewonnen met hun gezamenlijk ontwikkelde On-Street Parking Information (OSPI) and ParkNow in-car payments. Uit een totaal van meer dan 60 ingezonden innovaties, imponeerden Parkmobile Group en BMW de internationale jury met OSPI, ook winnaar in de categorie Smart Mobility.

OSPI is in staat de waarschijnlijkheid te voorspellen waarmee een bestuurder een parkeerplaats kan vinden in een specifiek gedeelte van een stad. Het systeem maakt gebruik van historische data, parkeermeters en andere apps. Vervolgens navigeert het systeem direct naar de beste parkeerplaats en biedt het ook een directe betaalmogelijkheid.


De jury onder leiding van Peter van der Knaap, directeur SWOV, was onder de indruk van de integrale toepassing van het systeem in het dashboard, dat het gebruik van smartphone-apps overbodig maakt. Jurylid Ben Rutten van de TU/e over deze innovatie: “Parkmobile en BMW zorgen er met OSPI  voor dat het laatste deel van een rit binnen de stad efficiënt verloopt, waardoor er minder kilometers gemaakt worden, met een schonere en beter doorstromende stad als gevolg. Bovendien kan het systeem grotendeels beschikbaar gemaakt worden voor andere automerken.”

Categorie Infrastructuur  

Winnaar in de categorie Infrastructure was het CROSS Zlin OptiWIM-meetsysteem. Weigh-in-motiontechniek is op zich niet nieuw, maar de OptiWIM combineert een aantal primeurs, zoals een brede toepassing op de verkeersstroom, accuraatheid tot 3 procent, temperatuurcompensatie en RF-immuniteit. Volgens de jury wegen de initieel hogere kosten op tegen de levensduur en meetaccuratesse. Het feit dat een gehele rijbaan bovendien vervangen kan worden in minder dan twee uur, waarmee verkeersdisruptie tot een minimum beperkt blijft, maakt het systeem ook aantrekkelijk.

Categorie Verkeersmanagement

Winnaar in de categorie Verkeersmanagement was de CITIX 3D van Eco-Counter. Deze technologie maakte indruk op de jury met de nauwkeurige detectie van voetgangers, fietsers en auto’s in combinatie met een zeer eenvoudige installatie. “De stereoscopische camera is innovatief en kan praktisch overal geïnstalleerd worden, een lichtgewicht-oplossing voor de toenemende vraag naar het monitoren en detecteren van kwetsbare weggebruikers”, aldus jurylid Tom Stone, redacteur van Traffic Technology International magazine.

Categorie Veiligheid

Winnaar in de categorie Veiligheid was Sernis Technologic Solutions met hun SR-90: een systeem dat een ‘verkeersdrempel op maat’ mogelijk maakt. Bedrade ‘studs’ (‘knoppen’ verbonden met een snelheidsdetectiesysteem) in de weg zorgen bij snelheidsoverschrijding voor een onaangename trilling bij het overrijden ervan, terwijl twee kleuren LED-signalen bestuurders waarschuwen. De aansturing is het resultaat van een doeltreffend algoritme: de hoogte van de knoppen en de LED-kleuren veranderen, afhankelijk van de snelheid waarmee het voertuig de controlezone nadert. Hoe sneller het voertuig nadert, hoe hoger de knoppen boven het wegdek verrijzen. Echter altijd zonder gevaar voor autoschade. Als de snelheidslimiet niet overschreden wordt, blijven de knoppen in het wegdek verzonken.

 

De jury was te spreken over het ontwerp en de relatieve betaalbaarheid van het systeem plus de claim dat het knopoppervlak niet te glad is voor motorrijders of remmende voertuigen. Dit aspect, in combinatie met het onmogelijk maken van het omzeilen van de knoppen, vraagt wel om een duidelijk doordachte locatiebepaling voor initieel gebruik.”

Categorie Parkeren

In de categorie Parkeren werd startup ParkHere de winnaar. De jury was unaniem in de beoordeling dat de self-powered parkeersensor een totaal nieuw ontwerp binnen deze technologie vertegenwoordigt: dit is een in het wegdek ingebedde sensor die geen externe stroomtoevoer nodig heeft. De sensor genereert, door de druk die ontstaat bij het overrijden van de strip, zelf de energie om zich te voorzien van voeding om signalen naar het basisstation te kunnen sturen. Van daaruit wordt de data naar de cloud gestuurd. “De oplossing van deze Duitse startup is uitermate duurzaam – met een levensduur van maar liefst 25 jaar zonder ooit elektriciteit nodig te hebben”, aldus de jury.

Speciale aandacht

De jury gaf een ‘Special Mention’ aan de Sprinx Traffic AID van Sprinx Technology (Verkeersmanagement) en aan de Asura Recognition Unit van Asura (Infrastructuur). Beide innovaties werden opgemerkt als toonaangevende voorbeelden van een groeiende trend binnen de industrie om van simpele camera’s een slimme toepassing te maken, door op software gebaseerde, upgrades van functionaliteit te bieden.

Jury

De jury bestond dit jaar uit: Peter van der Knaap (voorzitter), directeur SWOV (NL), Adam Hill, hoofdredacteur, ITS International, Route One Publishing Ltd (GB), Jorrit Weerman, CEO Parking Network (NL), Tom Stone, hoofdredacteur Traffic Technology International, UKi Media & Events Ltd (GB), Ben Rutten, Program Manager Strategic Area Smart Mobility TU/e (NL)