Is de fiets het OV van de toekomst?
Even je creditcard of ov-kaart voor de ingebouwde tablet houden en fietsen maar. Zo makkelijk is het om een GoBike mee te nemen. Je rekent af door de deelfiets terug te zetten in het elektronische fietsenrek. Voor diefstal is het bedrijf niet bang, via de gps in het frame is de fiets altijd te traceren. Voor vandalisme evenmin: de fiets is robuust als een tram en de tablet wordt beschermd door een omhulsel van staal en duimdik plastic.
Primeur voor Utrecht
De GoBike haalt 24 kilometer per uur met elektronische trapondersteuning, communiceert met je smartphone en heeft ingebouwde navigatie. Het stadsbestuur van Kopenhagen is zo tevreden met de ‘slimme’ deelfietsen dat het naast de 250 die er nu al rijden, er nog eens 1.600 heeft bijbesteld. Ook in Stavanger (Noorwegen) en Barcelona rijden tientallen GoBikes rond. En GoBike komt naar Nederland.
De eerste vijftien Nederlandse GoBikes staan vanaf volgende maand op een industrieterrein in Utrecht - op initiatief van lokale bedrijven. Medio 2015 volgt waarschijnlijk de echte introductie in Nederland: GoBike won begin dit jaar een aanbestedingscontract voor de plaatsing van 200 tot 450 fietsen en 400 tot 900 stallingpunten in het centrum van Rotterdam. De gemeente hoopt dat forenzen vaker de auto laten staan. Dat zou de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren en files verminderen. GoBike-oprichter Jeffrey Dost noemt de fietsen “de missing link” van het openbaar vervoer. “Trein, bus, tram en metro brengen je niet van deur tot deur, de GoBike wel.” GoBike wil een tarief vragen dat vergelijkbaar is met andere ov-diensten.