iVRI legt de basis voor de toekomst
In een zaal met circa honderd toehoorders zijn er precies twee mensen voor wie de iVRI al ‘gesneden koek’ is. De anderen worden door Van Haasteren bijgepraat over het programma Talking Traffic in het algemeen en over de iVRI in het bijzonder.
In het kort: Talking Traffic is in drie clusters opgebouwd en in de pakketten op de markt gebracht: de ombouw van in eerste instantie de belangrijkste VRI’s naar iVRI’s, het ophalen en verrijken van data uit de iVRI’s en deze weggebruikersdata vertalen naar individuele informatie door informatiediensten via serviceproviders.
Met de inwerkingtreding van de iVRI wordt de traditionele lusdetectie (communicatie voertuig-VRI) ‘opgeschaald’ naar directe communicatie van en naar de weggebruiker (auto, fiets en voetganger). Dit betekent dat er meerdere data en databronnen worden ontsloten, waarmee je via individuele informatie beter kunt regelen en op termijn ook kunt voorspellen. Bovendien is de iVRI hiermee klaar voor communicatie met het zelfrijdend voertuig.
Binnen Talking Traffic zijn al diverse use cases bedacht, waarbij weggebruikers op de nieuwe wijze worden geïnformeerd, prioriteit krijgen en verkeersstromen verder worden geoptimaliseerd. Vervolgstappen hierop zijn: het digitaliseren van venstertijden en milieuzones voor vrachtverkeer. Ook in het openbaar vervoer zijn nog verbeteringen denkbaar, zoals het registreren van het aantal wachtende bij de volgende halte. Maar ook kunnen hulpdiensten geholpen worden met ‘glijdend’ rijden, wat voor sommige patiënten een hogere prioriteit heeft dan snelheid.
Daarnaast zullen er in de toekomst meerdere bronnen gekoppeld kunnen worden zoals Buienradar. Kortom, zegt van Haasteren: "We hebben nu een basisset aan use cases, maar met nieuwe data en informatiebronnen gaan we nog meer use cases en toepassingen genereren. Op dit vlak geldt: ’The sky is the limit’."