Jarenlange vertraging van ERTMS-programma in Europa
In 2009 is Europees vastgesteld dat de TEN-T corridors – de belangrijkste goederencorridors van Europa – in 2020 voorzien moeten zijn van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. In de rapportageperiode (1 januari 2015 – 30 juni 2015) is een nieuw inzicht ontstaan over de planning van een van de TEN-T 2020 corridors. Dit staat in de voortgangsrapportage.
Corridor Amsterdam Westhaven - Betuweroute
Het ombouwen van een van de TEN-T 2020, de corridor Amsterdam Westhaven – Betuweroute, naar ‘ERTMS Level 2 only’ blijkt niet haalbaar te zijn. Dit heeft onder andere te maken met de verwevenheid van goederen- en personenvervoer op deze lijn. Verder is het onmogelijk om in 2020 voldoende NS-materieel met ERTMS te hebben uitgerust. Ook spelen de ingrijpende wijzigingen rond Amsterdam Centraal in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer een rol. Hiermee gaan hoge risico’s gepaard als tegelijkertijd aan de uitrol van ERTMS vóór 2020 wordt gewerkt.
Daarom wordt de corridor op een later tijdstip voorzien van ERTMS. Dit zou geen gevolgen hebben voor de goederenafwikkeling van de Amsterdamse haven over het spoor. Bij de uitwerking van de uitrolstrategie van het programma ERTMS wordt onderzocht wanneer de goederencorridor wel met ERTMS kan worden uitgerust.
Corridor Kijfhoek – Belgische grens
De implementatie van ERTMS op de corridor Kijfhoek – Belgische grens in 2020 lijkt wel haalbaar. Deze corridor zal daarmee het eerste Nederlandse traject zijn met het programma ERTMS.
Vertraging
Eerder liep het ERTMS-project al vertraging op, onder meer door de latere instroom van benodigde bemensing in het programma en door de verlate beschikbaarheid van de rapportage over de parlementaire enquête Fyra.
Er wordt nu uitgegaan van een algehele vertraging van de Planuitwerkingsfase van het programma van 4 tot 6 maanden.
Lees hier meer over de voortgangsrapportage.