Kansen kwaliteitsverbetering OR besproken op NFC
Nadenken
Kees Peters Movares: “We zijn met de zaal in gesprek gegaan om de kansen te benoemen die het nieuwe beleid van de minister biedt om de ruimtelijke kwaliteit van met name de stationslocaties te verbeteren.' Om tot een optimale inpassing te komen moet er worden nagedacht over de volgende punten:
- Wat zijn de beheermogelijkheden van de stalling: wordt het betaald of gratis parkeren, bewaakt of onbewaakt, persoonlijk toezicht en/of andere beheersystemen? De stedenbouwkundige/architectonische inpassingsmogelijkheden hangen mede af van de gekozen beheervorm.
- Hoe worden de stallingen gebruikt: liggen ze op een logische plek, is het aantal fietsplaatsen juist, is de verdeling in aantallen over eventueel verschillende locaties juist, is ze toekomstvast.
- Zijn er mogelijkheden voor het combineren van programma’s, zijn er partijen die mee profiteren en mee willen werken aan een goede oplossing waardoor het geheel meer kan worden dan de som der delen?
- En last but not least: wat zijn de mogelijk inpassingsoplossingen op basis van ambities en financiële middelen. Welke uitstraling is gewenst, hoe kan de nieuwe stalling inclusief mogelijke spin-off bijdragen aan een verbetering van de openbare ruimte.
Samen aan de slag
'Dit moeten we samen oppakken: de gemeenten, provincies, ProRail en de NS', aldus Peters. 'Maar het vraagt ook om innovatie omtrent beheer en exploitatie. Gemeenten moeten immers permanent meer betalen voor stationslocaties, dus nog hogere kosten voor beheer en exploitatie kunnen ze niet dragen. We dagen dan ook vooral de markt uit met innovatieve ideeën te komen.” Terloops merkt hij op: “Ik heb mijn jaszak vol kaartjes, dus wellicht is er vandaag een goed begin gemaakt.”