KEM-aanpak verkeersveiligheid scoort
Jaarlijks gebeuren er nog steeds te veel verkeersongevallen in Nederland, met veel menselijk leed en hoge maatschappelijke kosten tot gevolg. Om dit terug te dringen is eind jaren negentig een landelijk beleid gemaakt voor “Duurzaam Veilig Verkeer”.
KEM verkeersveiligheid scoort
vrijdag 10 september 2010
2 min
Andere aanpak
Maar voor het inrichten van alle provinciale wegen is, volgens het ideaalbeeld van Duurzaam Veilig, alleen al in Overijssel 600 miljoen euro nodig. Dat is binnen de termijn van de (landelijke) doelstellingen financieel niet haalbaar voor de provincie Overijssel. Daarom heeft de provincie voor een andere aanpak gekozen, die prima blijkt te werken.
KEM
De Provinciale Staten van Overijssel hebben een aantal jaren geleden 40 miljoen euro beschikbaar gesteld om de verkeersonveiligheid op provinciale wegen terug te dringen. Op basis van een analyse van alle ongevallen op haar wegen heeft de provincie een indeling gemaakt naar de meest voorkomende typen ongelukken. Per type zijn maatregelen ontwikkeld die relatief weinig kosten met zich meebrengen en toch een groot positief effect op de verkeersveiligheid hebben. Deze maatregelen, uitgevoerd in twee fasen, worden Kosten Effectieve Maatregelen (KEM). In haar externe communicatie hanteert Overijssel voor deze aanpak de slogan 'Overijssel doet meer voor verkeer'.
Tussentijdse resultaten positief
De uitvoering van de Kosten Effectieve Maatregelen is in 2005 begonnen. Inmiddels heeft een eerste tussentijdse evaluatie plaatsgevonden naar de effectiviteit van de eerste fase van de KEM-aanpak op de verkeersveiligheid. Het monitoren van de effecten van de maatregelen vormt een belangrijk onderdeel van het Overijsselse beleid. Vergeleken met wegen waar geen maatregelen zijn genomen, is het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers op wegen waar de provincie Overijssel de veiligheidsmaatregelen heeft doorgevoerd, sterk gedaald. Uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) terugloopt met gemiddeld 28%. Een sterke daling is ook te zien bij ongevallen met persoonlijk letsel: het aantal slachtofferongevallen nam af met 25%. Het totaalaantal ongevallen is afgenomen met 9%.
Meer lezen over de succesvolle Overijsselse aanpak? Het volledige artikel leest u in Verkeer in Beeld Magazine editie vier van 2010.
Terug naar overzicht nieuws >>>