Kennis en handvat voor parkeren en gedrag
Wat was de aanleiding voor deze publicatie?
Bekhuis: “Parkeerbeleid is een van de meest effectieve middelen om mobiliteitsgedrag te beïnvloeden. Wel geldt dat, afhankelijk van de situatie, de ene maatregel vaak veel effectiever is dan de andere. Opvallend genoeg is de kennis op het gebied van parkeren en gedrag versnipperd en maar beperkt toegankelijk. Deze publicatie en een online tool moeten hier verbetering in brengen.”
Wat is het doel van de publicatie?
“De opdracht die we ons stelden, was om de kennis over parkeren en gedrag systematisch te bundelen rond een dertigtal parkeermaatregelen. Per maatregel zijn goede praktijkvoorbeelden opgenomen. Hiermee voorziet de publicatie in de toenemende behoefte aan kennis over parkeer- en mobiliteitsgedrag en wil daarmee de effectiviteit van maatregelen vergroten.”
Voor wie is de publicatie bedoeld en geschikt?
“De publicatie is in eerste instantie bedoeld voor alle professionals die betrokken zijn bij het opstellen en uitvoeren van parkeerbeleid. Via de online tool kunnen zij alle onderliggende kennisbronnen raadplegen en in contact komen met andere collega’s. Dit zijn niet alleen de mensen uit het veld van verkeer en vervoer. Ook bij parkeerbeleid is een integrale aanpak noodzakelijk. Parkeerbeleid is weliswaar een belangrijke schakel in het verkeers- en vervoersbeleid, maar is ook van grote invloed op de leefbaarheid, bereikbaarheid en vitaliteit van onze steden en dorpen. Een integrale aanpak vraagt daarom ook betrokkenheid vanuit bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling, ruimtelijke ordening, werkgevers en bewoners. De noodzaak tot deze aanpak wordt nog eens versterkt door de komst van de Omgevingswet. Een afspiegeling van deze stakeholders is te zien in de samenstelling van de werkgroep (zie kader).
Welke onderdelen bevat de publicatie?
“De publicatie start met een introductiehoofdstuk ‘Parkeren en gedrag’, gevolgd door een groot aantal maatregelen die gerubriceerd worden behandeld in de hoofdstukken: Fysieke omgeving (kwaliteit en kwantiteit parkeerareaal); Digitale omgeving (Informatievoorziening en dienstverlening door aanbieders van mobiliteitsdiensten); Parkeerregimes (waaronder tarieven, vergunningen); Marketing en Sociale omgeving (zoals participatie). Het laatste hoofdstuk bevat een beschrijving van een groot aantal praktijkvoorbeelden.”
Wat is de relatie tussen de tool en de publicatie?
“De tool is de dynamische, interactieve versie van de publicatie, waarmee je bijvoorbeeld makkelijker kunt navigeren. Maar bovenal gebruiken we de online tool om ervaringen en kengetallen op het gebied van parkeren en gedrag te verzamelen en met elkaar te delen. Een noodzakelijke bron naar ons idee, want het is opvallend hoe weinig we eigenlijk weten over het effect van een groot aantal maatregelen. Uit de 500 bronnen die we hebben onderzocht, gaan de meeste studies over het effect van parkeertarieven, terwijl andere maatregelen of een mix van maatregelen in bepaalde situaties veel effectiever zijn. Veel gemeenten beschikken wel over data, gecombineerd met goede praktijkvoorbeelden. Maar door deze gegevens te verzamelen en met elkaar te delen, willen we de samenwerking tussen wetenschap en praktijk stimuleren.
Worden tool en publicatie regelmatig geactualiseerd?
“Dit is eigenlijk wel de bedoeling, maar daarvoor moet het belang van een tool die up to date is wel onderkend worden door de gebruikers. De eerste signalen daarover zijn positief.”
Wat is het meest vernieuwende aan deze publicatie en aan de tool?
“Het meest vernieuwende is het slim combineren van bestaande kennis op het gebied van parkeren en gedrag. Maar ook onze ambitie om kennis te delen, inclusief ervaringen en kengetallen, en om goed in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Ten slotte leggen we een verbinding tussen wetenschap en praktijk.”
Is het project nu helemaal afgerond?
“Het project zelf is afgerond. Maar afhankelijk van de behoefte en signalen, overwegen we om over parkeren en gedrag een aantal regionale bijeenkomsten te organiseren.”
De werkgroep Parkeren en Gedrag
De publicatie en tool zijn tot stand gebracht door de werkgroep Parkeren en Gedrag. Deze werkgroep bestond uit de volgende experts en vertegenwoordigers van gemeenten, werkgevers, parkeerbedrijven, bewonersgroepen en wetenschap:
Frans Bekhuis, CROW, Peter Hut, gemeente Rotterdam, DiedeLabots, gemeente Den Haag, Peter Martens, Q-Park, JorritNijhuis, ministerie I&M/RWS, Jan Paul Paardeknooper, VU Amsterdam, Sjako Ruster, gemeente Elburg, Rob Tiemersma, gemeente Utrecht, JanVermeulen, gemeente Arnhem, Peter van der Waerden, TU Eindhoven en Gerard van Wakeren, wijkraad NW Utrecht.
Adviseurs van de werkgroep waren: Casper Stelling, MartijnKobus en Maartje van der Aa van MuConsult en Paul van Loon en Sebastiaan Dommeck van Empaction.
Door Nettie Bakker. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 2/2017. De publicatie Parkeren en Gedrag is de bestellen via: www.crow.nl/parkeren-en-gedrag. De tool is te bestellen via de Kennismodule Parkeren www.crow.nl/KMpar.