KennisCentrumParkeren bundelt informatie
Het Kenniscentrum Parkeren is 27 mei officieel van start gegaan. Het initiatief heeft als doelstelling om de veelal versnipperde aanwezige kennis over parkeren te bundelen en zo een krachtige portal te creëren. Het opstarten van een kenniscentrum is geen sinecure, bemerken de betrokken partijen.
KennisCentrumParkeren bundelt informatie
dinsdag 28 september 2010
6 min
Informatie beter vindbaar maken
De oorsprong van het initiatief tot het vormen van het Kenniscentrum Parkeren, ligt bij Tweede Kamerlid Ger Koopmans (CDA), die in de nota 'Stilstaan bij Parkeren' een lijst met tekortkomingen weergaf. Zo moesten er vrouwenparkeerplaatsen komen, wilde hij meer parkeerplaatsen realiseren, de parkeertarieven maximaliseren en meer Park&Ride mogelijkheden creëren. Omdat, zo stellen de geïnterviewden voorzichtig, de kennis over parkeren bij de Tweede Kamerleden laag is, is voorgesteld om informatie hierover beter vindbaar te maken vanuit betrokken (markt)partijen. Vervolgens heeft het Rijk aangegeven een kenniscentrum in het leven te willen roepen waar de decentrale overheden en het bedrijfsleven bij betrokken zijn. Binnen deze 'constructie' vertegenwoordigt KPVV het beleid, het CROW de praktijk en is de Vexpan de vertegenwoordiger van het bedrijfsleven.
Oproep: deel uw kennis
Met het live gaan van de site (www.kenniscentrumparkeren.nl) is de basis neergezet, geeft Talens aan. “Nu is het zaak om de site uit te breiden, de naamsbekendheid te vergroten en de kinderziektes eruit te halen.” De meeste links en kennisartikelen die nu op de site staan komen van CROW en het KpVV. Het is de bedoeling dat andere partijen ook hun steentje gaan bijdragen. Dat deze oproep niet direct heeft geleid tot veel reacties, is inmiddels wel duidelijk. Martens geeft het als volgt weer: “The proof of the pudding is in the eating.” Of wel: mensen wachten eerst af, willen kijken wat het Kenniscentrum kan en doet en zullen daarna besluiten of ze zelf ook input willen leveren. Voor het bedrijfsleven is het volgens Van Luipen wel degelijk interessant om de relevante artikelen door te sturen naar het Kenniscentrum. “Het is een marketingtool voor het bedrijfsleven; een andere manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen.” De link naar het artikel van het bedrijf wordt op de website van het Kenniscentrum Parkeren voorzien van een korte samenvatting waarbij de bron en het logo worden vermeld. “En”, zo stelt Van Luipen, “ook gemeenten veranderen en willen steeds meer kennis delen”.
Procedure eenvoudig
De procedure is bijzonder eenvoudig: “Een mailtje met daarin de link naar het artikel is al voldoende om er voor te zorgen dat wij het artikel kunnen opnemen op onze site”, vertelt Talens. Behalve het ontsluiten van informatie heeft de site ook tot doel het imago van de parkeerbranche te verbeteren. De beeldvorming is volgens de geïnterviewden veelal niet juist. “Vaak wordt parkeren gezien als een melkkoe. En dat is in het algemeen niet waar”, geeft Martens aan. Het Kenniscentrum kan een belangrijke rol spelen in deze opinievorming.
Uitbreiden databank
Martens vat de eerste fase van het Kenniscentrum Parkeren samen. “De site is in de lucht en de eerste informatie staat er op. Nu moeten we beginnen met het beheer van die informatie en het uitbreiden daarvan. Daar hebben we de hulp van iedereen bij nodig. Ik doe een oproep aan alle organisaties om hun kennis te delen en de link van een kennisartikel door te sturen naar het Kenniscentrum.” Ook geeft Martens aan dat hij specifiek de leden van de Vexpan wil aanmoedigen om hun kennis te delen met het Kenniscentrum. “De Vexpan zal in de nieuwsbrief, op de site en op de diverse bijeenkomsten de leden van de Vexpan attenderen op de mogelijkheden hun praktijkkennis ook via de website van het Kennis Centrum Parkeren te ontsluiten.” Hij geeft aan dat deze activiteit nog wel verder ontwikkeld moet worden.
Na de zomer wordt een eerste evaluatie gehouden. Daar zullen de 'tips en tops' worden besproken waarna een verbeterslag gemaakt kan worden. Martens: “We zitten in een groeifase, het kan alleen maar beter worden.”
Kwaliteit staat voorop
De artikelen worden niet ongelezen geplaatst of doorgelinkt; de inhoud wordt gescreend. Daarbij staat kwaliteit voorop. Een 'verkoopverhaal' waarin een bedrijf sterk aangeprezen wordt, is niet geschikt voor het Kenniscentrum. Al met al nog een hele klus voor het team. “Als we twijfels hebben over de kwaliteit van een artikel of over de juistheid van de gegevens kunnen wij een beroep doen op de mensen van de begeleidingsgroep”, vertelt Van Luipen. Deze begeleidingsgroep bestaat uit een aantal deskundigen uit alle sectoren van het parkeren die meedenken en advies uitbrengen als daar om wordt gevraagd. De leesbaarheid van de artikelen is op dit moment geen criterium. Er is nog geen budget om ingewikkelde artikelen om te schrijven naar meer leesbare.
Telefonische helpdesk
Naast alle informatie die het Kenniscentrum Parkeren middels de website vindbaar wil maken, kunnen klanten ook telefonisch advies inwinnen. Vijf dagen per week is de helpdesk telefonisch bereikbaar voor vragen. Talens vertelt: “Gemeenten, adviesbureaus maar ook particulieren weten de helpdesk inmiddels te vinden. Vragen over bijvoorbeeld de Wro komen regelmatig voor. Als de mensen achter de helpdesk niet direct het antwoord op de vraag hebben, halen ze de informatie bij een deskundige of uit uiteraard- een informerend artikel dat op de site te vinden is.” Ook particulieren bellen naar de helpdesk. Hoewel deze daar niet voor bedoeld is, worden alle vragen passend beantwoord. De helpdesk inventariseert alle gestelde vragen. De meest gestelde vragen worden op de site weergegeven (FAQ's) en zijn in de toekomst mogelijk aanleiding voor nader onderzoek.Van Luipen vult aan: “De onderzoeken die nu lopen zijn al voor de start van het KCP opgestart en zijn niet specifieke KCP-onderzoeken. Uiteraard kunnen de resultaten straks wel getoond worden op de site van het Kenniscentrum. Er is een klein budget om in de toekomst andere onderzoeken op te starten.”
Koorddansen
Over het feit dat de betrokken partijen koorddansers zijn, zegt Talens: “Over parkeren verschillen de visies. We moeten steeds afwegen welke informatie we wel plaatsen en wat niet. We willen zo veel mogelijk informatie en kennis delen. Maar er zijn uiteraard diverse belangen in het spel en informatie kan ook soms tegenstrijdig zijn.” Het KCP hanteert als criterium dat de informatie van voldoende kwaliteit moet zijn om gepubliceerd te worden. Van Luipen: “Een mening zonder onderbouwing wordt niet gepubliceerd. Maar een goed onderbouwd verhaal, ook al is het tegen het zere been van sommige betrokken partijen komt wel op de site. Door zeer zorgvuldig te werk te gaan willen we alle belangen behartigen en een centrum neerzetten waar alle relevantie informatie te vinden is.” Best knap om met z'n allen op dat koordje te dansen.
Ook uw kennis delen? Stuur een mail met de link van het artikel naar info@kenniscentrumparkeren.nl