KiM: Beter beoordelen maatregelen Beter Benutten

vrijdag 30 augustus 2013
timer 2 min
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft op verzoek van de programmadirectie Beter Benutten onderzocht of het speciale karakter van innovatieve maatregelen aanpassingen aan gebruikelijke afwegingsmethoden vergt en zo ja, in welk opzicht en hoe. 

KiM: Beter beoordelen maatregelen Beter Benutten

Conclusie


De conclusie van de analyse is dat er mogelijkheden zijn om het bestaande afwegingskader beter toe te snijden op innovatieve maatregelen. Deze mogelijkheden hebben wij verder uitgewerkt voor de specifieke situatie van Beter Benutten, maar de overwegingen zijn ook relevant voor de afweging van andere innovaties.

Kwantitatieve inschatting maken lastig


Het IenM-programma Beter Benutten is gericht op het slimmer, efficiënter en innovatiever benutten van weg, spoor en water. Het programma bestaat uit ruim 250 uiteenlopende maatregelen. Deze maatregelen zijn in 2011 door de programmadirectie geselecteerd aan de hand van een afwegingskader met daarin criteria zoals kosteneffectiviteit en de bijdrage aan vermindering van de reistijd. Het gros van de maatregelen was vooraf goed te beoordelen op effectiviteit. Op basis daarvan is de verwachting dat het programma leidt tot 20% vermindering van congestie op de desbetreffende knelpunten. De bij dit programma ingediende innovatieve maatregelen zijn allemaal kwalitatief getoetst, maar het bleek vanwege hun vernieuwende aard soms minder goed of onmogelijk te zijn om vooraf een kwantitatieve inschatting te maken van effecten. 

Lees hier het rapport Beter Beoordelen >>