KiM Mobiliteitsbeeld 2016: reistijdverlies blijft stijgen

dinsdag 25 oktober 2016
timer 2 min
In de jaren 2005-2015 is op het hoofdwegennet het reistijdverlies met 1 procent gedaald. De aanleg van extra rijstroken heeft hier voor het grootste gedeelte aan bijgedragen. In vergelijking met 2014 is het verkeer op het hoofdwegnetwerk in 2015 met 2 procent toegenomen. In 2015 is het reistijdverlies van het hoofdwegnet met 22 procent gestegen. De avondspits is met name verantwoordelijk voor deze stijging. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat het reistijdverlies in 2016 met 15 procent zal stijgen. In de jaren 2017 tot en met 2021 zal dit percentage jaarlijks met 4 procent stijgen. Dit zorgt ervoor dat de congestie in 2021 3 procent hoger uit komt dan in 2015. Dit blijkt het uit Mobiliteitsbeeld 2016 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Voor de grootstedelijke agglomeraties Utrecht, Rotterdam en Amsterdam nam het woon-werkverkeer tussen 2005 en 2015 toe, zo is te lezen op de website van het KiM. Dit heeft vooral te maken met het merendeel van de inwoners van deze steden. Zij zijn meer woon-werkverplaatsingen gaan maken naar bestemmingen buiten hun eigen agglomeratie.

 

Fietsgebruik

Het fietsgebruik is sinds 2005 met bijna 11 procent toegenomen. Een deel van het toegenomen fietsgebruik komt door de e-fiets die, behalve door ouderen, ook steeds vaker wordt gebruikt door volwassenen jonger dan 65 jaar.


Openbaar vervoer

Het aantal reizigerskilometers per trein steeg van 15,2 miljard in 2005 naar 18,5 miljard in 2015. Dit is een toename van bijna 22 procent. Voor het eerst zijn er sinds 2011 weer gebruikscijfer van bus, tram en metro berekend op basis van ov-chipkaartdata. Het aantal met de bus, tram en metro gereisde kilometers bedraagt voor 2014 en 20154 ruim 5 miljard reizigerskilometers.


Goederenvervoer

Het goederenvervoer in Nederland groeit, zowel op het gebied van vervoerd gewicht als op het gebied van ladingtonkilometers, maar ligt in 2015 nog niet boven het niveau van voor de economische crisis. Met uitzondering van de binnenvaart deelden alle binnenlandse en internationale vervoerswijzen in de groei. De groei bij de ladingtonkilometers zat in 2015 voornamelijk in het binnenlands vervoer. Voor de periode 2015-2021 verwacht het KiM voor het binnenlands goederenvervoer een groei van 13 procent en voor het internationale vervoer een groei van 10 procent.

 

Klik hier om het volledige Mobiliteitsbeeld 2016 te lezen.

Met name de avondspits is verantwoordelijk voor reistijdverlies.