KiM: verschuivingen mobiliteit, stabilisatie reizigerskilometers

vrijdag 23 oktober 2015
timer 3 min
De personenmobiliteit blijft al een paar jaar op het niveau van 184 miljard reizigerskilometers, maar er zijn wel verschuivingen in het mobiliteitslandschap als het gaat om fiets, spoor, luchtvaart, goederenvervoer en congestie. Dit blijkt uit een nieuwe KiM-publicatie die de minister van IenM heeft aangeboden aan de Tweede Kamer. De minister wil structureel investeren in de infrastructuur rond steden en op de economische corridors.

Voor de kilometers op het hoofdwegennet ziet het KiM een stijging van 2 procent als gevolg van overige wegen naar het hoofdwegennet. Het reistijd op het hoofdwegennet is in tien jaar gedaald met 15 procent. Aanleg van extra rijstroken heeft voor 50 procent daaraan bijgedragen en de economische crisis voor 16 procent. Naar verwachting groeit het reistijdverlies ten opzichte van 2014 tot 2020 weer met 45 procent.


Fiets en trein

Het fietsgebruik is tussen 2004 en 2014 met 9 procent toegenomen. Een groot deel komt voor rekening van de e-fiets. Ook mensen jonger dan 65 jaar gebruiken de e-fiets steeds vaker. Meer dan de helft van alle e-fietskilometers wordt afgelegd voor vrijetijdsdoeleinden en tussen 2013 en 2014 is er bij de e-fiets vooral een toename in de werk-en winkelgerelateerde kilometers. De actieradius van de e-fiets is anderhalf keer zo groot als die van de ‘gewone’ fiets.

 

Het treingebruik groeide in dezelfde periode met 25 procent en het aantal passagiersbewegingen op Schiphol met bijna 30 procent tot bijna 55 miljoen. Het aantal passagiersbewegingen op de regionale luchthavens groeide in 2014 met bijna 9 procent naar 6 miljoen. Het aandeel van de regionale luchthavens ten opzichte van het totaal aantal passagiersbewegingen in Nederland is in de laatste 10 jaar verdubbeld naar circa10 procent.

 

Goederenvervoer

Het goederenvervoer in Nederland (zowel in termen van vervoerd gewicht als in termen van ladingtonkilometers) ligt in 2014 weer op hetzelfde niveau als voor de economische crisis. Ondanks de sterkere concurrentie nam de overslag van goederen in Rotterdam in 2014 toe. Met name de containeroverslag zat met een groei van bijna 6 procent in de lift. In 2014 nam het aandeel van de binnenvaart in het achterland containervervoer verder toe.

 

De toename van het fietsgebruik is voor Nederland een belangrijke ontwikkeling, aldus de minister. "Wij zijn met partijen (overheden, maatschappelijke organisaties, branche) in de Tour de Force bezig ons gezamenlijk beter te positioneren om de groei van het fietsgebruik in goede banen te leiden. De voortgaande groei van het spoor, de luchtvaart en het goederenvervoer is conform onze verwachtingen."

 

Toename reistijdverlies

"De congestie op de weg vraagt om een specifieke reactie gezien de door het KiM verwachte groei van de files richting 2020", vervolgt de minister. "De verwachte toename van het reistijdverlies plaatst ons de komende jaren voor een hernieuwde opgave om overal te voldoen aan de doelstelling voorde reistijd, zoals opgenomen in de SVIR: reistijd nooit langer dan 1,5 keer de normale reistijd (op ringwegen maximaal 2 keer)."

 

"We leggen tot 2020 daarom nog eens ruim 400 kilometer extra rijstroken aan en we gaan door met het programma Beter Benutten, waarmee we de bestaande infrastructuur beter gebruiken en nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van verkeersmanagement en intelligente voertuigen stimuleren. Toch het investeringsvolume de komende jaren de groei van de economie niet bijbenen."

 

Mismatch

"Ook is er op de langere termijn sprake van een mismatch tussen de beschikbare middelen en de omvang van de fileproblematiek. De huidige tendens op de wegen, de prognoses van het KiM en de knelpunten die ook bij lage economische groei in 2028 nog resteren, onderstrepen de noodzaak van structurele investeringen in infrastructuur rond onze steden en op de economische corridors", aldus de minister.

 

Meer informatie: KiM-publicatie Mobiliteitsbeeld 2015

Onder andere als het gaat om congestie, zijn er wel verschuivingen in het mobiliteitslandschap.