Knelpunten, mobiliteit als bindmiddel en real-time reisinformatie
Wie niet snel is, moet smart zijn, over real-time reisinformatie in de spits
Nina Schaap, ministerie IenW, Bas Tutert, T4Technology, Jelle Draijer, Localyse
Een belangrijke vraag voor reis- en routeinformatie is: hoe vaak komt het nou voor dat er een sneller alternatief beschikbaar komt, terwijl je al onderweg bent? En hoeveel sneller is zo'n alternatief dan? Dit is getoetst met een vernieuwende methode op basis van Floating Car Data (FCD), waarmee de gehele spits in de Randstad en de top 20 van filetrajecten in de Randstad onder de loep zijn genomen.
Bewegende knelpunten om zwakke plekken in het wegennet te identificeren
Mary Panagopoulou, Jaap van Toorenburg, Albert Nijenhuis, Transpute B.V.
Voor knelpuntonderzoek is een knelpunt nodig. Maar ook niet-drukke wegen zijn interessant, want zijn hier zitten de knelpunten van morgen of bij omleidingsroutes. Een manier om mogelijke knelpunten empirisch te onderzoeken, is zélf zo’n weg druk te maken, met een experiment: een bewegend knelpunt. Er is gebruik gemaakt van de politieacties die drie jaar geleden plaatsvonden. Conclusie is dat ‘bewegende knelpunten’ een nieuw venster kan openen bij inventarisatie en beheer van het snelwegennet.
Vitale steden en dorpen: Mobiliteit als bindmiddel voor de Omgevingswet
Wilma Slinger, CROW / Herbert Korbee Korbee & Hovelynck / Syb Tjepkema Gemeente Zwolle / Sietze Faber Omniplan
Op het congres worden een brochure en White Paper gepresenteerd met als centrale stelling: De verkeerskundige vormt de sleutel bij het behalen van de doelen van de Omgevingswet als het gaat om een gezonde, vitale, duurzame, veilige en bereikbare leefomgeving.
Bekijk hier het hele programma van het Nationaal verkeerskundecongres.