Koester het ontwerpambacht
Door Karin Broer
Allereerst mochten de 18 aanwezigen aan de slag met een foto van een fietspad met paaltjes. Wie kan de meeste verbeteringen verzinnen? En in rap tempo kwamen ze voorbij: een beter wegdek (asfalt in plaats van tegels), inleidende markering voor de paaltjes, helemaal geen paaltjes, verlichting, bebording, asmarkering, kantmarkering. Niet iedereen kon ze allemaal verzinnen, maar met elkaar kwam men een heel eind.
Herziene Ontwerpwijzer
Daarna was het woord aan Hillie Talens die een mini-college gaf over de vernieuwingen in de geheel herziene Ontwerpwijzer Fiets. Met name de hoofdstukken over fietsstroken en over paaltjes zijn flink aangepast, dankzij de inzichten uit recente Fietsberaad-publicaties.
Van Boggelen deelde vervolgens papier en potlood uit. De 'cursisten' moesten aan de slag. De casus: een ei-vormige rotonde in Deventer, waar te hard wordt gereden, en waar regelmatig confrontaties zijn als fietsers oversteken. Daarbij de geheel realistische randvoorwaarde: geen ingrijpende reconstructie.
Plateau
In groepjes van twee buigt men zich over de situatie. Al snel rollen de oplossingen over tafel: een plateau voor de fietsoversteek, klinkers op de toeleidende wegen. Twee Vlaamse gasten zoeken een onorthodoxe aanpak door een fietspad dwars over de rotonde te tekenen (quizvraag: waar hebben we dit meer gezien? Antwoord: Fryslân). De verkeerskundigen van Almelo en Hengelo tekenen verhoogde fietsoversteken en maken een knik in het fietspad waardoor fietsers en automobilisten elkaar meer haaks naderen.
De minicursus is te kort om de cursisten te beoordelen. Dat moet tijdens de lunch. Daar blijken de verkeerskundigen van de gemeente Hengelo en Almelo precies te hebben verzonnen wat de gemeente Deventer inmiddels heeft uitgevoerd. Ze bestaan dus nog, die ambachtelijke ontwerpers.