Laadpaalklevers moeten boeten
Volgens Bas Gerzon van PitPoint, een bedrijf in schone brandstoffen, werkt het om laadpaalklevers extra te laten betalen voor de uren dat ze met hun opgeladen auto een laadpaal bezet houden. Op nos.nl laat hij weten: “80 procent van de laadpaalklevers is gevoelig voor een boetetarief. Ze zullen hun auto weghalen als ze extra moeten betalen nadat hij is opgeladen.”
In hetzelfde artikel komt ook energiebedrijf Nuon/Vattenfall aan het woord dat in Limburg en Noord-Brabant een boetetarief heeft ingevoerd tussen 07.00 en 19.00 uur. Alleen de elektrische rijders met een Nuon-pas betalen het extra tarief. Iemand met een laadpas van een ander bedrijf betaalt dus niet extra als de opgeladen auto aan de laadpaal van Nuon blijft staan. Anouk IJfs van Nuon: “Dat lijkt nadelig voor onze eigen klanten, maar alleen voor hen kunnen we het met de huidige systemen goed inzichtelijk maken. Hopelijk verandert dit in de toekomst. Maar wij hopen nu alvast een voorbeeld te zijn. Er komen steeds meer elektrische rijders bij en dan moet er sociaal worden omgegaan met de beschikbare plekken.”
Maarten Hachmang van laadpastop10.nl gelooft niet in het extra tarief, zo meldt hij op nos.nl. “Mensen parkeren hun auto vaak met een reden: ze zijn bijvoorbeeld uit of gaan naar een restaurant, film, of theater. Dan ga je niet tussentijds je auto verplaatsen. Daarnaast zijn het nog vooral zakelijke rijders die elektrisch rijden en die boeit het simpelweg niet als ze desnoods een euro per uur extra moeten betalen voor hun parkeerplek.”
Bovendien is er volgens Hachmang een felle concurrentiestrijd gaande tussen de uitgevers van laadpassen. “In de jacht op klanten is het niet aantrekkelijk als je met een boetetarief werkt. Steeds meer pasuitgevers hebben een zogenaamd all-in-abonnement: één bedrag per maand waar alles in zit. Eventuele extra tarieven worden onzichtbaar doorberekend. Dus er is dan geen prikkel voor de elektrische rijder.”
Lees hier het hele artikel op nos.nl