LARGAS op de N236: bekroond infra-ontwerp 2018
De eervolle prijs van de Vereniging Infra Ontwerp wordt elke twee jaar toegekend. Opvallend aan het winnende ontwerp is dat de voormalige VRI-gestuurde kruispunten bij de brug zijn heringericht volgens het LARGAS-principe: langzaam rijden gaat sneller. Er zijn alleen nog twee VRI’s voor fietsers teruggekomen, maar ook die veroorzaken weer wat ‘lucht’ in de doorstroming op de N236, zo is de verwachting.
Infra-ontwerper Robbert Beentjes van Witteveen+Bos werkte – in opdracht van de provincie Noord-Holland – tijdens het voortraject al nauw samen met aannemer BAM. Naast een verhoogde verkeersveiligheid en betere doorstroming blijkt nu ook sprake van minder geluidsoverlast. “Een mooie bijvangst”, stelt Beentjes, die overigens benadrukt dat zijn collega Gerrit Bekkernens verantwoordelijk is voor het basisontwerp dat uiteindelijk bijna onveranderd is aangelegd.
Van LARGAS-ontwerpen is bekend dat ze goed werken tot een bepaalde intensiteit. Deze inrichting kan nog 20 procent groei van het verkeer aan, heeft Beentjes berekend. “Maar over twee jaar weten we meer. De provincie evalueert de nieuwe situatie continu.”
Vier inzendingen
Naast het project Geinbrug dongen ook de projecten A6 Parkway, de reconstructie N331 bij Hasselt en het project A12 Houten-Oost mee voor de prijs. Voor deze derde uitreiking van de VIO-prijs waren slechts vier inzendingen. Juryvoorzitter John Boender, programmamanager Wegontwerp bij het CROW, hierover: “Volgens mij zijn er veel prachtige ontwerpen in Nederland en Vlaanderen.” Boender deed een oproep om deze projecten aan te melden en verwacht over twee jaar minstens 40 opvallende infra-ontwerpen.
Negen criteria
Alle projecten worden beoordeeld op negen criteria. De drie genomineerden scoorden alle drie op drie onderdelen de hoogste scores: N331 Hasselt haalde de hoogste punten op duurzame materialen en hergebruik, op kosten en baten en keek ook goed naar de totale levensduur. Het project A12 Houten Oost scoorde het hoogst op innovatie en originaliteit, op complexheid en op het ontwerpproces. De winnaar blonk uit op: esthetica, veiligheid en doorstroming, maar behaalde daarnaast op vijf andere criteria ook nog eens de tweede plaats.
Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 2/2018