Lege parkeergarages belemmeren bouwprojecten
De beleidsmedewerker deed samen met het MIRT onderzoek naar belemmeringen bij binnenstedelijk bouwen in de provincie Zuid-Holland. Vooral bij hoogwaardige ov-locaties komen bouwprojecten niet van de grond, omdat daar lege parkeergarages staan. Vanwege de parkeernorm, moeten die garages daar verrijzen. “De aanleg is heel duur, de opbrengsten zijn vervolgens laag”, vat Jansen het samen.
Het weiland in
Dat gemeentes toch vasthouden aan die parkeernorm, zorgt daarom voor ruimtelijke problemen, aldus Jansen. “Bij binnenstedelijke projecten is bijvoorbeeld geen ruimte voor meer parkeerplekken: dan moet je onder de grond bouwen.” Maar dat is vaak duur, terwijl het geld er niet meer is. En dus bouwen gemeentes ‘het weiland in’: vinex-locaties.
Aanbeveling
Door de parkeernorm los te laten en meer maatwerk per locatie aan te bieden, worden nieuwe woningbouwprojecten goedkoper en sneller afgerond. “Kijk naar de doelgroep, de alternatieven, de beschikbare parkeerplekken. Nu is het vaak nog: dit is de eis. Daardoor wordt veel geld weggegooid.”
Bepaalde gemeenten, zoals Rotterdam en Tilburg, volgen die aanbeveling op en passen hun parkeernota’s aan. Daar wordt ingezet op autodelen, het weigeren van parkeervergunningen wanneer het erg druk is en het uitbreiden van betaaldparkeerzones: daardoor verlicht je de parkeerdruk.
Aanvullende normen
In een werkgroep met onder andere CROW ontwikkelt de beleidsmedewerker namens de provincie Zuid-Holland nu aanvullende normen. Jansen: “Die zullen voor de gemeenteraadsverkiezingen wel klaar zijn, misschien zelfs nog dit jaar.”