Om een openbaar vervoersysteem niet te laten conflicteren met het wegverkeer is de metro bedacht maar ook de monorail, of de Schwebebahn zoals die in Wuppertal al meer dan 100 jaar bovengronds functioneert. Om bij een bovengronds systeem het probleem van de ruimte verslindende stations sterk te verminderen bedacht John Brinkel de zogenoemde 'Hangbus'.
Liftbus maakt ruimte vrij
donderdag 28 juni 2012
2 min
{igallery 133}
Liftbus maakt ruimte vrij
Om een openbaar vervoersysteem niet te laten conflicteren met het wegverkeer is de metro bedacht maar ook de monorail, of de Schwebebahn zoals die in Wuppertal al meer dan 100 jaar bovengronds functioneert. Om bij een bovengronds systeem het probleem van de ruimte verslindende stations sterk te verminderen bedacht John Brinkel de zogenoemde 'Hangbus'. In plaats van de mensen naar het voertuig te brengen, komt het voertuig naar de mens.
Geen roltrap nodig
De Liftbus heeft net als de bestaande monorailsystemen zijn rijbaan op voldoende hoogte om al het andere verkeer niet te hinderen, maar anders dan bij de bestaande systemen zijn bij de Liftbus geen liften of (rol)trappen nodig om de passagiers naar dat verhoogde rijniveau te brengen. Hij neemt als het ware zijn eigen lift mee, zodat er slechts één in plaats van vele liften of trappen nodig zijn, wat in de kosten scheelt. Bovendien is het gebruiksvriendelijker omdat er op straatniveau (zelfs met rolstoelen) in- en uitgestapt kan worden. Tevens kunnen de stations op hoogte, wat toch ook veel grondoppervlak vergt, vervangen worden door korte liftkokers als halteplaats met zeer weinig grondoppervlak. Bij grachten is zelfs dát niet nodig, waardoor het beter inpasbaar is in de bestaande bebouwing.
Betere doorstroming
Omdat zich op het grondniveau geen horizontale bewegingen plaatsvinden, kan het in en uitstappen dan beter via de (kopse) front en achterdeur plaatsvinden, wat een betere doorstroming en beladingsgraad oplevert. De veiligheid van de passagiers is ook beter dan bij de bestaande systemen omdat er in geval van calamiteiten overal en energieloos geland kan worden. Doordat er geen stations op hoogte zijn is er verminderde horizonvervuiling. Bij vervanging van bestaande tracés door de Liftbus komt er op de begane grond een enorme ruimte vrij voor bijvoorbeeld betaald parkeren.
Bekijk hier een video over Wuppertal:
http://www.youtube.com/watch?v=3JY_7aVZL64
Bekijk hier een video over een schaalmodel van de Liftbus:
http://www.youtube.com/watch?v=ocdUse8lLjg
Meer informatie: Brinkel-Constructies
Terug naar overzicht projecten >>>